Advertentie

Hoe zullen we in de toekomst winkelen? Cirkelen de flitskoeriers rond onze huizen en bestellen we en masse onze boodschappen online? CEO Frans Muller van Ahold Delhaize is de eerste gast in de nieuwe podcastreeks 'De Tijd Vooruit'. Hij zegt zijn klanten beter dan wie ook te kennen en in te kunnen spelen op hun vragen.

'Een grote vis in een vijver kan soms succesvoller zijn dan een haring in een oceaan.' Met dat beeld schetst Muller de verhouding tussen 'zijn' warenhuisketens en de megaonlinegroepen zoals Amazon die wereldwijd concurrenten zijn voor Ahold Delhaize. Muller is ervan overtuigd dat hij met zijn gediversifieerde groep van 'stenen warenhuizen' en een online speler zoals bol.com zeer goed geplaatst is om de klant van de toekomst beter dan ooit te bedienen.

Ahold Delhaize CEO Frans Muller: 'Een grote vis in een vijver kan succesvoller zijn dan een haring in een oceaan.'
De Tijd Vooruit
De Tijd Vooruit

Ahold Delhaize CEO Frans Muller: 'Een grote vis in een vijver kan succesvoller zijn dan een haring in een oceaan.'

Hoe zullen we in de toekomst gaan winkelen? Cirkelen de flitsbezorgers rond onze huizen en bestellen we en masse onze boodschappen online?

Of blijven we de stenen winkels lustig bezoeken?

Frans Muller, CEO van Ahold Delhaize, duikt met ons de toekomst in.

Met meer dan twintig jaar ervaring in de retailindustrie, is hij dé man om deze vragen te beantwoorden.


Host: Bert Rymen

Productie en montage: Anne-Sophie Moerman

Sound design en mastering: Stef Lenaerts

00:00
-38:55
Advertentie

Die klant wil in de toekomst meer dan ooit een ruime keuze hebben, maar is volgens Muller ook op zoek naar voorstellen voor gezonde producten of manieren om die producten op een gezonde manier klaar te maken. 'Je wil niet alleen het fruit voor je fruitsla, maar ook eens een ander of gezonder recept voor die fruitsla. En misschien ook een fruitpers om die klaar te maken.' Voor dat laatste kan bol.com dan de oplossing zijn en je via een onlinebestelling die fruitpers bezorgen. De klant maakt steeds diversere keuzes. Dus moet ons aanbod daar ook in meegaan.

Om die klant in de toekomst best te kunnen bedienen moeten warenhuizen hun hele achterliggende organisatie ook aanpassen, zegt Muller. Die machinerie moet nog digitaler worden en technologisch geavanceerd. Om het steeds nijpender personeelstekort in de sector op te lossen zal die verdergaande mechanisering - van de verdeelcentra tot het onderhoud van het warenhuis - ook broodnodig zijn.

Een grote vis in een vijver kan soms succesvoller zijn dan een haring in een oceaan.

Frans Muller
CEO Ahold Delhaize

De toekomst van winkelen moet ook duurzamer zijn. Klanten vragen daarom en het is ook kostenefficiënt om bijvoorbeeld zo weinig mogelijk voedsel te verliezen. Ook een eerlijke prijs is een vorm van duurzaamheid en daarom wil Muller verder inzetten op rechtstreekse lijnen met boeren die melk, vlees en andere producten aanleveren. Dat maakt het volgens hem veel makkelijker om alle spelers in die voedingsketen een juiste prijs te laten hebben voor hun goederen.

Advertentie

Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
Skellet, Brauzz en Ardo zijn de Changemakers van 2025
Het Gentse Brauzz, een start-up die pioniert met natuurlijke en verpakkingsvrije schoonmaakmiddelen, het Limburgse Skellet, een ontwikkelaar van een circulaire staalbouwmethode, en het West-Vlaamse diepvriesgroentebedrijf Ardo zijn dinsdagavond uitgeroepen tot winnaars van de duurzaamheidsaward Changemakers 2025.
Gesponsorde inhoud