Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. Om hun visie, ideeën en oplossingen te delen met de De Tijd-community. De betrokken partners zijn zelf verantwoordelijk voor de inhoud.
De link tussen ABBA en accountants kent u waarschijnlijk niet, maar de 4 letters van de Zweeds popgroep vormen de essentie van wat accountants voor ondernemers doen: Adviseren, Bijstand Bieden en Attesteren.
Door de digitalisering hebben accountants en belastingadviseurs steeds minder taken met weinig toegevoegde waarde, waardoor ze zich kunnen toeleggen op de begeleiding van ondernemers. Dat is de overtuiging van Marc Van Thournout, fiscaal accountant, docent beheersinformatica en lid van het uitvoerend comité van het ITAA (Institute for Tax Advisors and Accountants).
In de steeds complexere wereld blijkt een goede ondersteuning op vlak van accountancy en fiscaliteit onontbeerlijk voor ondernemingen. ‘Als accountants en belastingadviseurs hebben we de opdracht om mee te bouwen aan gezonde bedrijven en een sterke economie’, weet Bart Van Coile, voorzitter van het Institute for Tax Advisors and Accountants (ITAA). Een maatschappelijke rol die mogelijk wordt gemaakt door een strikte deontologie en sterk gereglementeerde toegang tot het beroep.
Headhunters die hun ‘doelwitten’ rechtstreeks opbellen in ondernemingen, een hoog personeelsverloop, te weinig kennis over het beroep waardoor sommigen er niet instappen... ‘Er is een duidelijke krapte aan talent. Het Institute for Tax Advisors and Accountants - ITAA - heeft verschillende maatregelen genomen om meer jongeren warm te maken voor dit beroep’, vertelt Géraldine Horgnies.