Migranten doen het op school beter dan het lijkt
Leerlingen met een migratieachtergrond voelen zich minder thuis op school dan anderen, zou blijken uit een OESO-rapport. In het licht van de aanslagen in Parijs en de zoektocht naar verklaringen voor de voedingsbodem voor terroristen kan dit rapport echter geen duidelijke aanwijzingen geven dat het in het Belgische onderwijs fout loopt.
Door Andreas Tirez, kernlid van de denktank Liberales. Blogt op Economieblog.be
Vorige week publiceerde de OESO een interim-rapport over de onderwijssituatie van migranten in de ontwikkelde wereld. Het rapport kreeg in de Vlaamse pers enige aandacht omdat uit het rapport blijkt dat slechts 60 procent van de leerlingen met een migratie-achtergrond zich thuis voelt op school. In Duitsland en Nederland is dat respectievelijk 75 en 82 procent; in het Verenigd Koninkrijk zelfs 84 procent. Enkel Frankrijk doet het met 47 procent slechter dan België in een selectie van 34 landen. Het gemiddelde in de OESO is 77 procent.
Volgens Dirk Van Damme, onderwijsonderzoeker van de OESO, zijn de cijfers voor België dramatisch. Zich thuis voelen op school is immers belangrijk om goed te presteren op school. Als dat niet lukt, heeft dat gevolgen voor de latere jobkansen en integratie. En het is geweten dat België er moeilijker in slaagt dan andere landen om mensen met een migratieachtergrond aan het werk te krijgen. De geciteerde onderwijscijfers lijken dat te bevestigen.
Toch zijn er een aantal bedenkingen bij deze en andere cijfers in het rapport. Ten eerste zijn de cijfers voor autochtone leerlingen ook niet zo denderend: in België voelt ook maar 70 procent van de autochtone studenten zich thuis op school; dat is slechts 10 procentpunt meer dan migranten. In Frankrijk is de impact van een migratieachtergrond nog kleiner.
Bovendien zijn de cijfers niet gecorrigeerd voor de sociaal-economische status (SES). Uit ander onderzoek van de OESO weten we dat Belgische immigranten gemiddeld lager geschoold zijn dan autochtone Belgen en dat verschil is groter dan in vele andere OESO-landen. Het zou best kunnen dat het zich thuis voelen op school meee bepaald wordt door de SES en dat studenten zonder migratieachtergrond maar met een lage SES zich even weinig thuis voelen op school.
Andere aspecten dan de sociaaleconomische status, zoals de attitude van de leerkracht of de culturele achtergrond, hebben een positief effect op de slaagkansen van de allochtone studenten
Dat effect speelt ook deels mee voor het zittenblijven. Zonder te corrigeren voor SES en testscores blijkt dat studenten met een migratieachtergrond in België tweemaal meer zittenblijven dan autochtone studenten. Met correctie van SES en testscores blijven allochtone studenten minder zitten dan autochtone studenten. Dat betekent dat andere aspecten, zoals de attitude van de leerkracht of de culturele achtergrond, een positief effect hebben op de slaagkansen van de allochtone studenten. Men zou zelfs voorzichtig kunnen stellen dat discriminatie op school geen aantoonbare rol speelt. Hetzelfde geldt overigens ook voor Frankrijk.
Ten slotte is er nog de grote prestatiekloof in België tussen allochtone en autochtone studenten voor wiskunde. In 2012 was die kloof de op één na de grootste van de OESO-landen. Enkel Finland doet het slechter. Van de buurlanden zit, opnieuw, Frankrijk dicht tegen België. Nederland en Duitsland doen het beter. Het goede nieuws is dat de onderwijskloof van 2003 tot 2012 in België spectaculair verbeterd is van een verschil van 100 naar 75 punten, of een vermindering met 25 procent. Blijkbaar is België erin geslaagd de kloof tussen migranten en autochtonen sterk te verkleinen. Enkel Duitsland laat een gelijkaardige vermindering optekenen; in Frankrijk werd de kloof groter.
Ja, migranten voelen zich gemiddeld minder goed op school en dat is ongetwijfeld belangrijk om goed te presteren. Maar het is onduidelijk of de sociaal-economische status niet de grote verklarende factor is, zoals zo vaak.
Het OESO-rapport over de onderwijsprestaties van studenten met een migratieachtergrond geeft dus een gemengd resultaat voor België. Met de aanslagen in Parijs en de zoektocht naar verklaringen voor de voedingsbodem voor terroristen kan dit rapport dan ook geen duidelijke indicaties geven dat het in het Belgische onderwijs fout loopt. Ja, migranten voelen zich gemiddeld minder goed op school en dat is ongetwijfeld belangrijk om goed te presteren. Maar het is onduidelijk of de sociaal-economische status niet de grote verklarende factor is, zoals zo vaak.
Bovendien zijn er geen directe aanwijzingen van discriminatie bij zittenblijven, eerder integendeel, en verkleint de wiskundekloof met de autochtone studenten. Men zou kunnen besluiten dat onderwijs in België het voor allochtone studenten beter doet dan op het eerste gezicht lijkt.
Meest gelezen
- 1 Vlamingen met buitenlands vastgoed verliezen voordeel bij aankoop gezinswoning
- 2 Vlaamse regering bikkelt over vermogenstoets voor renovatiepremies
- 3 Belgen zijn rijker dan gezinnen elders in Europa, maar vermogen is vrij ongelijk verdeeld
- 4 Oostflank NAVO versterkt luchtverdediging nu Poetin nucleaire retoriek opkrikt
- 5 De Wever wil OCMW-misbruik beteugelen met bonus-malussysteem