Uber: geen cowboys, maar eerder outlaws.
Te mooi om waar te zijn: een hippe Amerikaanse multinational strijkt neer in Brussel en biedt (naar eigen zeggen) goedkopere taxi’s aan met een betere kwaliteit en een grotere flexibiliteit. En vooral, dat alles via een moderne en vernieuwende onlineapp. Een innovatie voor de sector en de gebruiker, iets wat we moeten omarmen! Uber is welkom. Maar dan wel op één voorwaarde: dat het bedrijf zich aan de spelregels houdt. Elk bedrijf gelijk voor de wet.
Door Benjamin Dalle
Er is heel wat te doen rond Uber. De multinational biedt nu ook in Brussel vervoerdiensten tegen betaling aan. De rechtbank van koophandel van Brussel stelde echter vast dat Uber geen exploitatievergunning heeft en verbood de voortzetting van zijn activiteiten. De uitspraak van de rechtbank stuitte op onbegrip, net als de houding van de Brusselse regering, die verantwoordelijk is voor de taxireglementering.
Politieke reacties bleven niet uit. Zo pleitte Open VLD prompt om de taxiwetgeving aan te passen, hoewel die partij in de Brusselse meerderheid de hervorming van de taxireglementering mee had goedgekeurd en onlangs aanpassingen had ondersteund. Wat precies veranderd moet worden is minder duidelijk. Ook de reacties op de sociale media waren niet min. Bevoegd minister Brigitte Grouwels (CD&V) kreeg zowat heel twitterend Vlaanderen over zich heen. Uber beroert, zoveel is zeker. Maar nu het stof wat gaan liggen is, moeten we vaststellen dat in het debat het perspectief ontbreekt.
Brussel moet elk innoverend bedrijf met open armen ontvangen. Ook Uber. Maar niemand staat boven de wet. Elke ondernemer moet de regels volgen, weze het de fiscale en sociale wetgeving, dan wel de taxireglementering.
In Brussel geldt een vergunningsplicht voor elke aanbieder van taxidiensten, met name alle bezoldigde vervoersdiensten van personen met een auto met bestuurder. Zo’n vergunningsplicht bestaat ook in Vlaanderen en in de meeste beschaafde landen. Ze is bedoeld om de veiligheid van de gebruiker en de kwaliteit van de dienstverlening te garanderen. Uber heeft nooit zo’n vergunning aangevraagd en is dus illegaal een activiteit gestart. De Brusselse rechtbank van koophandel heeft dat vastgesteld en een verbod opgelegd.
Dat Uber het vonnis zomaar naast zich neerlegt en zijn service illegaal blijft aanbieden, is niet alleen een aanfluiting van onze rechtsstaat, het is ook niet zonder risico’s voor de bevolking. Wie garandeert dat de taxigebruikers instappen in een veilige en correct verzekerde wagen, met een voor de taak geschikte en bekwame chauffeur?
Brussel heeft grote inspanningen gedaan voor een eenvoudig en transparant wetgevend kader voor taxidiensten. En dan plots in het wilde weg mensen vervoeren tegen betaling? Dat kan uiteraard niet door de beugel.
Overigens, Brussel staat niet alleen: ook in Berlijn heeft een rechter Uber juridisch aan banden gelegd. De Uber-taxi’s rijden echter nog altijd rond. Het Wilde Westen? Het zijn geen cowboys, maar eerder outlaws, die zichzelf buiten de wet en de regelgeving hebben gesteld.
Maar Uber is de discussie waard. De economie met al haar mogelijkheden plaatst ons voor veel uitdagingen. Waar ligt de grens tussen een auto ‘delen’ met andere mensen en tegen betaling, en het opstarten van een taxibedrijf? Wat is het verschil tussen je logeerkamer voor het brede publiek tegen betaling ter beschikking stellen, en het runnen van een B&B? CD&V is een groot pleitbezorger en ondersteuner van innovatieve initiatieven, maar we vragen ook respect voor de spelregels. Ook een kamer die via een app tegen betaling wordt aangeboden, moet brandveilig zijn.
De overheid garandeert dat elke onderneming tegen dezelfde voorwaarden aan de start komt, op een gelijk speelveld. Voor alle duidelijkheid: we hebben het niet over de nieuwe sites of apps die vrijwilligers met elkaar in contact brengen om zonder winstoogmerk elkaar te helpen met pakweg het opvangen van huisdieren.
Je houdt de toekomst niet tegen door de wet toe te passen. Laat ons verder inzetten op een transparant regelgevend kader waarin ondernemers hun ding kunnen doen.
Zo maken we Brussel futureproof. Deloyale concurrentie en oneerlijke marktpraktijken zullen daar niet toe bijdragen, innovatieve bedrijven en projecten die de kwaliteitsnormen respecteren wel.
Benjamin Dalle is lijsttrekker in Brussel voor de Kamer en kabinetschef van staatssecretaris voor Staatshervorming, Regie der Gebouwen en Duurzame Ontwikkeling Servais Verherstraeten (CD&V)
Meest gelezen
- 1 Oost-Vlaming casht tientallen miljoenen op software voor 'next big thing' in bouw
- 2 Brouwer van Delirium Tremens koopt Gouden Carolus-brouwer Het Anker
- 3 Aflopende Oekraïens-Russische deal verhoogt druk op Europese gasprijzen
- 4 Trump wil Groenland en Panamakanaal inlijven: een grap of doordachte strategie?
- 5 Karl Huts zet grote stap naar opvolging van zijn vader bij Katoen Natie