Advertentie

Gehavend Marcolini krijgt dubbele reddingsboei

Marcolini telt wereldwijd een 40-tal winkels, waaronder eentje in de Londense luxewinkel Harrods. ©Photo News

De luxechocolatier Marcolini werd midscheeps getroffen door de coronacrisis. Dat blijkt uit de jaarresultaten van het boekjaar 2019-2020. Maar hij klautert weer recht met de hulp van zijn bank en aandeelhouder. En gaat de komende maanden zelfs nieuwe winkels openen.

Wie voor de coronacrisis langs de Zavel of de Koninginnegalerij in Brussel wandelde of door de Steenstraat in Brugge struinde, kon niet naast de groepjes - vooral Aziatische - toeristen kijken die zich vergaapten aan de creaties van de luxechocolatier Pierre Marcolini. De coronacrisis en de ineenstorting van het toerisme troffen zijn groep dan ook midscheeps, zowel in België als in het buitenland.

De jaarresultaten van het boekjaar 2019-2020 (tot eind juni) - die alleen rekening houden met de eerste coronalockdown - dragen daar de sporen van. Het nettoverlies van Pierre Marcolini Group, de belangrijkste entiteit van de groep, verdievoudigde tot bijna 3,2 miljoen euro. De Belgische tak dook voor 1,1 miljoen euro in het rood. Samen zijn ze goed voor een omzet van zo'n 20 miljoen euro. De overgedragen verliezen bedragen eveneens zo'n 20 miljoen.

Advertentie

Die resultaten houden geen rekening met de activiteiten in Japan.

De essentie
  • De luxechocolatier Marcolini is midscheeps getroffen door de coronacrisis.
  • In het boekjaar tot eind juni 2020 slikte hij een miljoenenverlies.
  • Zijn bank en zijn hoofdaandeelhouder steunden het bedrijf, dat nu zelfs uitbreidingsplannen heeft.
  • Marcolini zette zijn activiteiten in Spanje stop. In Japan nam de luxechocolatier daarentegen zijn lot in eigen handen.

Marcolini heeft verschillende maatregelen moeten nemen om het hoofd boven water te houden: de kosten werden gereduceerd, er werd een beroep gedaan op tijdelijke werkloosheid en er werden winkels tijdelijk gesloten. De luxechocolatier zette ook de activiteiten op de verlieslatende Spaanse markt stop. 'Ons merk was er niet bekend genoeg. En de coronacrisis kwam daar boven op', zegt hij.

Marcolini heeft zijn activiteiten in Spanje stopgezet. 'Ons merk was er niet bekend genoeg', luidt het.

Om de coronacrisis te boven te komen wendde Marcolini zich tot zijn bank en zijn hoofdaandeelhouder, het investeringsfonds Neo Capital (43%). De bank - welke is niet bekend - gaat het bedrijf twee leningen verstrekken, volgende maand en in augustus. Neo Capital staat klaar om een 'adequate' financiële steun te verlenen aan Marcolini 'onder vorm van kapitaal, van een lening of onder een andere vorm, om de continuïteit van de activiteiten te verzekeren.'

In Europa wil Marcolini voortaan focussen op drie landen: België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Frankrijk en het VK zijn al jaren verlieslatend, maar de winkels in Parijs en Londen zijn 'vitrines' voor zijn internationale activiteiten. In de Britse hoofdstad verkoopt Marcolini zijn creaties onder meer in de de luxewinkel Harrods.

TIP

Alles om u en uw onderneming te laten groeien, leest u in de WAW!-nieuwsbrief

Een wekelijkse dosis inspiratie voor ondernemers

Wekelijks via e-mail - Uitschrijven in één klik

Advertentie

Veertig winkels

Dankzij de steun van zijn bank en van Neo Capital - en een jaarbegin dat 'veel positiever' was dan vorig jaar - werkt Marcolini aan de uitbreiding van zijn winkelnetwerk. De groep telt vandaag wereldwijd een 40-tal winkels. Daar komen binnenkort nieuwe verkooppunten bij in Nice, Parijs en Dubai. De luxechocolatier plant ook twee nieuwe openingen in China, waar hij al een tiental winkels heeft.

Marcolini heeft de CEO-fakkel doorgegeven aan ex-CEO en medeaandeelhouder Olivier Coune.

In Japan heeft hij zijn lot in eigen handen genomen en de overeenkomst met zijn lokale partner stopgezet. De Belgische luxechocolatier zou er een omzet van ongeveer 20 miljoen euro realiseren.

Over de huidige stand van zaken - en de mate waarin de tweede lockdown die van eind vorig jaar tot begin dit jaar duurde op de resultaten woog - wil Marcolini niet uitweiden. 'De sector is hard getroffen', zegt hij. 'De Belgische chocolade is almaar minder populair buiten de landsgrenzen.'

Advertentie

Marcolini heeft de CEO-fakkel doorgegeven aan ex-CEO en medeaandeelhouder Olivier Coune, die sinds enkele jaren voorzitter van de raad van bestuur van het chocoladebedrijf was. Hij zal zich opnieuw op zijn artistieke en creatieve rol focussen.

Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
Europese top in Londen: 'Tijd voor actie'
Het VK is bereid militairen en vliegtuigen in te zetten om Oekraïne te verdedigen na een staakt het vuren. De Britten opteren voor een 'coalitie van welwillenden' voor Oekraïne.
Gesponsorde inhoud