Aldi België wint rechtszaak tegen AB InBev
Warenhuisketen Aldi mag zijn pils Buval verkopen in blikjes die lijken op die van het AB InBev-bier Jupiler.
Hoe heet de pils die wordt verkocht in een rood bierblikje met een wit wapenschild en een zwart paard erop? Nee, niet Jupiler. Wel Buval, de huismerkpils van supermarktketen Aldi.
Aldi verkocht zijn pils tot 2015 in een blikje dat erg leek op die van Jupiler en dat zinde diens eigenaar AB InBev niet. De rechter oordeelde dat Aldi de verpakking moest aanpassen. Aldi zag de bui al hangen en verving de rode steunkleur in 2015 - nog voor de uitspraak van de rechter - door een goudkleurige.
Naam is doorslaggevend
Toch legde de Duitse keten zich niet bij de uitspraak in eerste aanleg neer. De rechter van de beroepsprocedure geeft Aldi nu gelijk. De keten mag zijn bier weer in de rode verpakking verkopen.
De rechter oordeelt dat de naam en niet het uiterlijk doorslaggevend is. Klanten kunnen zien dat een blikje Buval geen blikje Jupiler is.
Dat Jupiler niet te koop is in de Aldi-winkels is een ander argument dat de rechter tot het besluit deed komen dat er geen probleem is.
Het is niet zeker of Aldi de verpakking weer naar zijn oorspronkelijke staat zal wijzigen. 'Daar moeten we nog over nadenken', zegt Aldi-woordvoerder Dieter Snoeck.
Duvel
AB InBev is verbaasd over de uitspraak, omdat het bedrijf nog steeds van oordeel is dat het Buval-logo te veel lijkt op dat van Jupiler. Het is nog niet duidelijk of AB InBev in cassatie gaat.
Het Buval-bier verscheen de laatste jaren wel vaker in de media, vanwege zijn uitdagende verpakking. Duvel Moortgat daagde Aldi voor de rechter omdat het woordbeeld van Buval te veel zou lijken op dat van Duvel. De rechter verwierp de klacht.
Meest gelezen
- 1 Geert Van Poelvoorde, topman bij staalreus ArcelorMittal: 'We hebben nog één jaar om de staalindustrie in Europa te redden'
- 2 Vloerbedekkingsreus Mohawk riskeert Belgische belastingclaim van 1 miljard euro
- 3 De must-reads van het weekend
- 4 De 'duistere verlichting' van Musk, Vance en co. : Hoe radicale ideeën uit Silicon Valley rond Trump cirkelen
- 5 Van nul naar unicorn: hoe hard moet je werken om het te maken?