Leegstand in Belgische magazijnen stijgt na gouden jaren
De Belgische magazijnen kampen na de boom in de coronaperiode met groeiende leegstand. Vooral oudere panden op minder gunstige locaties vinden moeilijker huurders.
Na de gouden jaren van de coronapandemie zwelt de leegstand in het Belgische logistieke vastgoed sinds kort stevig aan. Dat blijkt uit het halfjaarrapport dat de makelaar CBRE in juli publiceerde. Volgens de cijfers steeg de leegstand in België van 1,5 procent (of 223.000 vierkante meter) eind 2022 naar 3,9 procent (of 633.000 vierkante meter) deze zomer.
De leegstand zit in het hele land in de lift, maar verschilt van regio tot regio. Zo staan amper magazijnen leeg in Brussel en Luik. In Vlaanderen is de leegstand van logistiek vastgoed in de meeste regio's gestegen tot 4 procent. Zelfs op de zeer gegeerde as Antwerpen-Brussel verdubbelde de leegstand in een half jaar. In Henegouwen blijft de leegstand met 12 procent erg hoog.
De leegstand is mede het gevolg van de vertragende verhuur van magazijnen. Volgens CBRE werd in het eerste halfjaar 338.000 vierkante meter aan logistiek vastgoed verhuurd in België, 30 procent minder dan in 2023. Concurrent JLL wijst er in een rapport op dat de verhuur van logistiek vastgoed in het eerste halfjaar op het laagste punt sinds vijf jaar zit. 'De euforie van de pandemieperiode is voorbij en de nieuwe verhuringen stabiliseren op een licht lager volume dan voordien', aldus JLL.
Corona
'Tijdens en na de coronaperiode verliep de verhuur heel vlot. Veel winkelketens wilden grote voorraden aanleggen door de problemen met de toelevering', zegt Stefan De Pauw, hoofd logistiek van CBRE België. 'Veel retailers huurden toen ook meer ruimte dan ze eigenlijk nodig hadden om zeker genoeg plaats te hebben voor hun klanten.'
Die situatie is vandaag veranderd. Zo sluit de Franse sportketen Decathlon dit jaar haar grote site in Willebroek en verhuist het bedrijf zijn logistieke activiteiten naar de buurlanden. 'Door het moeilijkere economische klimaat is de consumptie afgenomen', aldus De Pauw. 'Ook de logistieke sector voelt dat. Sommige winkelketens geven ruimte terug. De vraag naar logistieke ruimte is beduidend lager dan twee of drie jaar geleden. Daarom stijgt de historisch lage leegstand nu naar een niveau dat nog altijd comfortabel is.'
De vraag naar logistieke ruimte is beduidend lager dan twee of drie jaar geleden.
Ook JLL vindt de huidige bezetting normaal. 'Anderhalf jaar geleden was de leegstand in de driehoek Brussel-Antwerpen-Gent zo goed als nul', zegt Mathieu Opsomer, hoofd logistiek bij JLL Belux. 'Als er nu twee of drie ruimtes vrijkomen, stijgt de leegstand meteen. Wat we nu zien, is realistisch voor België. Wat we gewoon waren, was uniek.'
Modern
CBRE wijst ook op een 'mogelijke mismatch tussen beschikbare faciliteiten en de veranderende eisen van de industrie'. Twee derde van de leegstand (411.000 vierkante meter) is momenteel te vinden bij oude magazijnen. Veel huurders ruilen hun aftandse magazijnen in voor modernere panden in de talrijke nieuwe ontwikkelingsprojecten. Toch wijst CBRE erop dat ook leegstand in recent gebouwde magazijnen gestegen is in de jongste maanden. Ongeveer 222.000 vierkante meter aan leegstaande magazijnen is pas in de voorbije vijf jaar ontwikkeld.
JLL verwacht dat de verhuur van logistiek vastgoed dit jaar 'uitdagend' zal blijven. Volgens de makelaar vertragen de zwakke economische groei, de macro-economische onzekerheid en de stijgende operationele kosten het beslissingsproces van potentiële huurders.
Meest gelezen
- 1 Trump 'erg boos' na uitspraken Poetin over Zelensky
- 2 Duurdere auto’s? ‘Kan me niks schelen’, zegt Trump
- 3 Deze 15 kooptips vielen op de VFB-beleggershappening
- 4 BASF-topman Jan Remeysen: 'We moeten het heilige huisje van Europese gasontginning durven af te breken'
- 5 Politiek doet drie prominente wetenschappers VS verlaten