Advertentie

Laatste rit in Buenos Aires voor ‘Brugse' metro

©EPA

Een ritje met de metro op lijn A in Buenos Aires wordt nooit meer zoals vroeger. Na 100 jaar trouwe dienst denderden de oude houten metrostellen van Belgische makelij afgelopen weekend voor het laatst door de Argentijnse ondergrondse. De historische wagons ontsnapten, na een demarche van de presidente, ternauwernood aan de schroothoop. Ze zullen worden ingezet voor ‘culturele activiteiten’.

Door Edwin Timmer, onze correspondent in Buenos Aires

‘Las Brujas’ of ‘Las Belgas’ worden de wagons met hun houten banken, romantische verlichting en zelfs typische geur liefkozend genoemd. De metrostellen zijn tussen 1913 en 1919 in Brugge gefabriceerd door ‘La Brugeoise’. Het pleidooi om het behoud van de wagons hield heel Argentinië wekenlang in zijn greep. Mauricio Macri, de burgemeester van Buenos Aires, wilde de elegante wagons uit dienst nemen. ‘We steken er de barbecue wel mee aan’, klonk het provocerend vanuit het stadhuis. Die opmerking zette kwaad bloed bij veel porteños, de bewoners van de Argentijnse hoofdstad. ‘Hoe kortzichtig. De wagons rijden prettig en zijn een prachtige introductie tot de geschiedenis’, reageerde een porteño op het internet. De actiegroep ‘Basta de Demoler’ (Stop de Sloop) probeerde met een stapel handtekeningen de metro te redden.

Advertentie

Slechts één botsing

Burgemeester Macri klaagde over de hoge onderhoudskosten, omdat alle onderdelen met de hand gemaakt moeten worden. Hij voerde ook aan dat de stellen niet meer beantwoorden aan de huidige veiligheidseisen. Sinds een treinongeval vorig jaar waarbij 51 doden vielen, ligt veiligheid extra gevoelig in Argentinië. De statistieken geven een positiever beeld: in honderd jaar dienst deed zich slechts één botsing tijdens een passagiersrit voor. ‘Men verwart oudheid met onveiligheid’, aldus een spoordeskundige.

Op de valreep moeide presidente Cristina Kirchner zich in de oplaaiende discussie. ‘We roepen het stadsbestuur op de oude houten wagentjes op te knappen en te conserveren. Het is goed om cultureel erfgoed te bewaren’, sprak La Presidenta donderdag op televisie. De verontruste liefhebbers van lijn A slaakten een zucht van opluchting. Gisteren kwam vervolgens het verlossende woord uit het stadhuis. Een deel van de wagons wordt gerestaureerd en eindigt niet als brandhout. ‘Dit is een mooi intelligent evenwicht: we bewaren het culturele erfgoed en garanderen dat de passagiers veiliger reizen’, aldus Hernán Lombardi, verantwoordelijk voor Cultuur in het stadsbestuur.

Op lijn A, tussen Plaza de Mayo en Carabobo, reden dan wel de oudste metrostellen ter wereld, het is bij lange na niet de oudste metrolijn ter wereld. Londen was de Argentijnen 50 jaar voor; afgelopen week was het precies 150 jaar geleden dat de eerste passagiers daar de metro namen. Boedapest heeft nog ouder rijdend materieel, uit 1896, maar die karretjes zijn alleen voor toeristen. In Buenos Aires namen de Brugse oudjes dagelijks 160.000 reizigers mee.

Bijna Brits

Het had overigens niet veel gescheeld of de Argentijnse historische metro was Brits geweest in plaats van Belgisch. In 1911 begon de Compañía de Transvías Anglo-Argentina met de aanleg van de metrolijn. Het bedrijf plaatste de opdracht voor de treinstellen bij United Electric Car in Preston. UEC bouwde de eerste vier, maar liet de overige 116 in Brugge maken, door ‘La Brugeoise, Nicaise & Delcuve’. Onduidelijk is waarom.

Vanuit Brugge gingen in 1913, net voor de Eerste Wereldoorlog, 81 wagons richting Argentinië. Na de oorlog, waarin het bedrijf zwaar beschadigd werd, volgden de overige 35 rijtuigen. Dat de Vlaamse arbeiders vakwerk leverden, is voor Argentijnse mechaniciens duidelijk. De stellen van ‘La Burgeoise’ kenden het laagste aantal technische problemen van het metronet: 19 per 100.000 kilometer. ‘Deze rijtuigen konden nog makkelijk honderd jaar mee’, verzekerde technicus Cesario Blanco. Aquilino Gonzalez Podesta, de oprichter van ‘Vrienden van de Rails’, betreurt dat de Brugse wagons niet op lijn A mochten doorrijden tot 1 december dit jaar. Dan hadden ze de honderdste verjaardag van hun eerste rit kunnen vieren.

Maar het mocht niet zijn. De Brugse wagons worden ‘erfgoed’. De reizigers van lijn A moeten het voortaan met Chinese en tweedehandse Italiaanse treinstellen doen. Veel romantiek is er niet meer bij.

Advertentie

Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
Vlaams minister van Energie Melissa Depraetere (Vooruit) is blij met het succes van de premie. 'Er is in het budget voorzien.'
'Koelkastpremie' vier keer zo populair als verwacht
Naar verwachting 72.000 gezinnen zullen dit jaar gebruikmaken van de felbesproken premie voor energiezuinige huishoudtoestellen, blijkt uit een nieuwe raming die De Tijd kon inkijken. Dat is ruim vier keer meer dan gebudgetteerd. Ondertussen wil de Vlaamse Nutsregulator de premie tijdelijk stopzetten.
Gesponsorde inhoud