Advertentie

Zuckerberg belooft meer Facebook ondanks controverse

©REUTERS

‘We staan voor grote uitdagingen om mensen veilig te houden, maar we blijven dingen bouwen.’ Dat zei Facebooktopman Mark Zuckerberg gisteren in een speech in Californië.

Van onze verslaggever in San Jose (Californië)

‘Wel, dit is een intens jaar. En we zijn nog maar vier maanden ver.’ Een breed glimlachende Mark Zuckerberg ging gisteren de schandalen waarin zijn bedrijf Facebook verwikkeld is niet uit de weg.

Advertentie
Facebook F8 en Google/IO

De Tijd is erbij deze week in San Jose, waar Facebook zijn congres voor ontwikkelaars houdt. Volg alle berichtgeving op tijd.be, in de krant en op sociale media. Volgende week organiseert Google zijn jaarlijkse conferentie. Ook daarbij zijn we ter plaatse in Silicon Valley.

 

In zijn speech aan de start van de jaarlijkse F8-conferentie nam de CEO de tijd om uit te leggen hoe Facebook problemen als privacyschending, haatpraat en nepnieuws aanpakt. Maar Facebook wil ook trouw blijven aan zijn missie en 'meer toepassingen maken om mensen te verbinden'. Daarbij zijn onder meer een nieuwe datingservice, een toegankelijke VR-bril en nieuwe functies in Instagram en WhatsApp.

‘Het is niet goed genoeg om enkel krachtige technologie te bouwen. We moeten ook zien dat ze juist wordt gebruikt’, zei Zuckerberg. ‘Dat verwacht onze community. Maar we zijn niet blind voor het misbruik. Daarom investeren we veel in de bestrijding ervan.’

De tweedaagse conferentie in San Jose geeft het omstreden Facebook de kans zijn toekomstplannen uit de doeken te doen op een moment dat het vooral wordt geassocieerd met de donkere kant van de sociale media. Zuckerberg ging in op die controverses door stil te staan bij de stappen die Facebook al deed om te vermijden dat het platform wordt misbruikt voor propaganda, polarisering en privacyschending. ‘We willen nooit meer onvoorbereid zijn’, zei Zuckerberg, toegevend dat het bedrijf de ernst van die kwesties in het verleden onvoldoende inzag.

Advertentie

'Clear History'

'Meer dan 200 miljoen mensen zeggen op Facebook dat ze single zijn. Daar is dus veel werk te doen.'

Mark Zuckerberg
CEO Facebook

De belangrijkste aankondiging is de introductie van een knop waarmee gebruikers al hun aan Facebook gelinkte activiteit kunnen wissen. ‘Dit is een voorbeeld van het soort controle dat u volgens ons moet hebben over uw gegevens.' Maar de topman waarschuwde meteen ook: ‘Uw Facebook zal niet meer zo goed zijn als het uw voorkeuren opnieuw moet leren.’

Advertentie

Na de hoorzittingen voor het Congres van vorige maand was dit publieke optreden van Zuckerberg een thuismatch. Toen hij een functie voorstelde om een groepschat rond een live video te organiseren, grapte hij dat die handig kan zijn om samen de beelden te bekijken van een vriend die pakweg voor het Congres moet getuigen. Het was een van de zeldzame momenten waarop een enthousiaste Zuckerberg wat reactie loskreeg van de duizenden mensen in het publiek.

Die groepschat hoort bij Facebooks ambitie om een groter gevoel van gemeenschap te creëren. Daarom begint het ook aan wat de meest verrassende nieuwigheid van de dag was: een datingfunctie. Facebook gaat het mogelijk maken via de Facebook-app nieuwe partners te zoeken. Wie single is, kan zo andere singles vinden, en Facebook belooft dat het je niet aan bestaande vrienden zal koppelen.

‘Een op de drie huwelijken in de VS begint online. En meer dan 200 miljoen mensen zeggen op Facebook dat ze single zijn. Daar is dus veel werk te doen. We doen het voor betekenisvolle, langdurige relaties, niet voor de snelle hook-up.’ Die laatste opmerking was een hint naar populaire apps als Tinder, waarvan het moederbedrijf Match. com op de beurs meteen kelderde na het nieuws dat Facebook op zijn terrein komt.

Virtual Reality

Zuckerberg kwam terug op het meerjarenplan dat het bedrijf met zijn familie van apps wil bereiken: iedereen overal de middelen geven om wanneer ook dingen te delen. Instagram, WhatsApp en Messenger krijgen in dat opzicht nieuwe functies, zoals videobellen en meer manieren om met bedrijven te communiceren. Dochter Oculus, die technologie voor virtual reality bouwt, komt met een betaalbare bril die zonder computer of smartphone werkt en VR voor het brede publiek toegankelijk moet maken.

Voor Zuckerberg is het allemaal deel van hetzelfde plan. ‘Toen ik in 2004 met Facebook begon, kon je alles op het internet vinden, behalve mensen. Het is in onze interactie met mensen dat we de meeste betekenis vinden. Ik blijf verbaasd dat zo weinig technologie wordt gemaakt die mensen centraal plaatst. Dat gebeurt met vallen en opstaan, maar we moeten het doen.’

Advertentie
Gesponsorde inhoud