Advertentie

Twitter verrast met sterke groei

Twitter-CEO Jack Dorsey. ©AFP

Twitter heeft in het eerste kwartaal goede zaken gedaan met zijn advertentieverkopen, mede dankzij een stijgend aantal gebruikers.

De microblogdienst zag zijn omzet mede daardoor harder stijgen dan gedacht. De kwartaalomzet kwam uit op 787 miljoen dollar, een stijging van 18 procent tegenover een jaar eerder. Analisten hadden gemiddeld gerekend op zowat 776 miljoen dollar. De advertentie-inkomsten, de belangrijkste inkomstenbron, stegen met 18 procent, tot 679 miljoen dollar.

De winst kwam uit op 191 miljoen dollar, of 25 cent per aandeel. Zonder een belastingmeevaller lag de winst op 9 cent per aandeel. 

Advertentie

Meer gebruikers

Het aantal dagelijkse gebruikers dat advertenties te zien krijgt - volgens Twitter zelf de belangrijkste maatstaf van zijn bereik - steeg naar 134 miljoen, van 126 miljoen in het voorgaande kwartaal. Ook die groei was hoger dan verwacht.

Het aantal maandelijkse gebruikers, een cijfer dat volgens Twitter minder relevant is, daalde wel in vergelijking met een jaar eerder. Dat heeft volgens het bedrijf te maken met de opgevoerde strijd tegen spam- en nepaccounts. Twitter stopt na dit kwartaal om die reden met het delen van gegevens over het aantal maandelijkse gebruikers en telt voortaan enkel nog de 'monetiseerbare' gebruikers, die dagelijks zijn blootgesteld aan reclame. 

Het aandeel stijgt in een eerste indicatieve reactie voorbeurs met 7 à 8 procent.

Trump

De Amerikaanse president Donald Trump, een fervente twitteraar, uitte in een reactie op het kwartaalbericht kritiek op Twitter. Hij claimt gedupeerd te worden door het beleid van Twitter om accounts te wissen en te blokkeren. Hij zegt dat Twitter daarmee Republikeinse gebruikers discrimineert.

Advertentie

Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
De slimme bril die Meta samen met Ray-Ban ontwikkelde, groeide enigszins verrassend uit tot een hit.
Meta gaat displays inbouwen in slimme Ray-Ban-brillen
Meta, de Amerikaanse Facebook-moeder, wil de 'slimme brillen' die het samen met Ray-Ban ontwikkelt vanaf volgend jaar uitrusten met displays die eenvoudige tekstberichten en foto's kunnen tonen.
Gesponsorde inhoud