Advertentie

TikTok trekt nieuw scherm op tegen critici

©REUTERS

TikTok, de populaire filmpjesapp van het Chinese bedrijf ByteDance, heeft in alle stilte een datatool verwijderd die critici gebruikten om aan te tonen dat de Chinese overheid de populariteit van bepaalde filmpjes stuurde.

De tool, die de naam Creative Center kreeg, was bedoeld om adverteerders een zicht te geven op de populairste hashtags en wie naar video's keek. Maar critici van de app gebruikten het middel om aan te tonen dat China bepaalde filmpjes promootte of net dempte, afhankelijk van hoe gevoelig ze waren voor Peking.

Het Amerikaanse Network Contagion Research Institute (NCRI), dat onderzoek doet naar de verspreiding van misinformatie en extremisme, publiceerde enkele weken geleden een rapport waarin het de populariteit van bepaalde hashtags op TikTok vergeleek met die op Instagram, dat deel uitmaakt van het Amerikaanse Meta.

Advertentie

Daaruit bleek dat hashtags over zaken die gevoelig liggen in China - het Tiananmenplein, Oeigoeren, maar ook pro-Oekraïense of pro-Israëlische posts - beduidend minder vaak voorkomen op TikTok dan op Instagram. 'De conclusies zijn duidelijk', zeiden de onderzoekers. 'Of inhoud wordt gepromoot of gedempt op TikTok lijkt af te hangen van of die in lijn is met de belangen van de Chinese regering.'

TIP

Begin uw dag goed geïnformeerd.

Ontvang nu De Tijd Vandaag.

Elke dag via e-mail - Uitschrijven in één klik

Seismische veranderingen

Volgens het Instituut heeft TikTok het nu onmogelijk gemaakt om nog zulke analyses te maken. Het verwijderde de zoekfunctie voor hashtags en de hyperlinks bij hashtags over de oorlog tussen Hamas en Israël en de Amerikaanse politiek werken niet langer. 'Kort na de publicatie van ons rapport onderging de tool seismische veranderingen die opzettelijk de publieke toegang en transparantie lijken te vertroebelen', klinkt het op X.

TikTok reageerde bij de krant The New York Times dat inderdaad veranderingen zijn gebeurd. 'Helaas hebben sommige individuen en organisaties de zoekfunctie misbruikt om onnauwkeurige conclusies te trekken, dus veranderen we een aantal functies om te verzekeren dat die wordt gebruikt voor het beoogde doel', zei Alex Haurek, een woordvoerder van het bedrijf.

Eerder had TikTok, dat volhoudt geen banden met de Chinese regering te hebben, de onderzoekers van het NCRI er al van beschuldigd 'een gebrekkige methodologie gebruikt te hebben om tot een vooraf bepaalde, valse conclusie te komen'.

Advertentie

De onderzoekers wijzen erop dat de Chinese beïnvloeding niet onschuldig is, aangezien TikTok voor veel mensen een belangrijke bron van nieuws is. In de VS ligt de app al langer onder vuur, maar plannen om ze te bannen of in handen van een Amerikaans bedrijf te brengen hadden tot nu geen succes. TikTok is evenwel geen uitzondering in de wereld van sociale media. Ook X en Facebook geven weinig informatie over de werking van hun algoritmes.

Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
Vlaams minister van Energie Melissa Depraetere (Vooruit) is blij met het succes van de premie. 'Er is in het budget voorzien.'
'Koelkastpremie' vier keer zo populair als verwacht
Naar verwachting 72.000 gezinnen zullen dit jaar gebruikmaken van de felbesproken premie voor energiezuinige huishoudtoestellen, blijkt uit een nieuwe raming die De Tijd kon inkijken. Dat is ruim vier keer meer dan gebudgetteerd. Ondertussen wil de Vlaamse Nutsregulator de premie tijdelijk stopzetten.
Gesponsorde inhoud