Advertentie

Google ziet advertentie-inkomsten stevig dalen

Sundar Pichai, de CEO van Alphabet en Google. ©AFP

Alphabet, het moederbedrijf van Google, zag de omzet en de winst in het eerste kwartaal stijgen, maar kreeg in maart af te rekenen met fors teruggelopen advertentie-inkomsten.

'Mensen vertrouwen meer dan ooit op de diensten van Google', zegt Sundar Pichai, de CEO van 's werelds bekendste zoekmachine en van het moederbedrijf Alphabet . Dat omvat ook de videodienst YouTube en clouddiensten, twee zaken die veel gebruikt worden nu mensen verplicht thuis zijn of van thuis moeten werken.

Maar het grotere gebruik van die meestal gratis diensten tijdens de Covid-19-pandemie leidt bij Alphabet niet één op één tot hogere inkomsten. In maart, toen veel landen zeer restrictieve maatregelen aankondigden, hebben veel bedrijven hun marketinguitgaven verminderd. 'We hebben in maart een stevige terugval in de advertentie-inkomsten opgetekend', zegt Pichai.

Advertentie

Sterk jaarbegin

Toch kan Alphabet uitstekende cijfers voorleggen, want vóór de pandemie zat het bedrijf op rozen. 'De prestatie was zeer sterk in de eerste twee maanden van het jaar', benadrukt de CEO. Door dat sterke jaarbegin zag Alphabet de kwartaalomzet 13 procent aandikken tot 41,2 miljard dollar, bijna 1 miljard meer dan de analistenconsensus. 

Mensen vertrouwen meer dan ooit op de diensten van Google.

Sundar Pichai
CEO Google

De internetgigant kon de operationele marge met 1 procentpunt opkrikken tot 19 procent of 8 miljard dollar. Netto bleef er 6,8 miljard euro over (+3%), goed voor een winst van 9,87 dollar per aandeel.

Omdat de inkomsten beginnen terug te lopen en het gebruik van de gratis diensten toeneemt, neemt het bedrijf enkele zachte besparingsmaatregelen. Aanwervingen, stages, kantooruitbreidingen en marketingbudgetten worden teruggeschroefd. Bij Alphabet werkten eind maart 123.000 mensen, ruim 20.000 meer dan het jaar voordien.

Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud