Met een kwart miljoen nieuwe klanten en ruim de helft meer omzet in de eerste drie maanden van 2023 heeft de fitnessketen Basic-Fit de coronapandemie verteerd. Oud-tennisser en CEO René Moos is de architect van het succesverhaal.
Met een kloek kwartaalbericht bevestigde Basic-Fit maandag de verwachtingen die het eerder dit jaar had uitgesproken. De uitbater van fitnessketens in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland verwelkomde in de eerste drie maanden van 2023 een kwart miljoen nieuwe klanten. Dat zijn er nu 3,6 miljoen in plaats van 3,35 miljoen eind vorig jaar.
De omzet lag met 245 miljoen euro ruim de helft (51%) hoger dan in het eerste kwartaal van 2022, toen de venijnige uitloper van de pandemie nog een negatief effect had op de inkomsten. Basic-Fit herhaalt in het kwartaalbericht de ambitie dit jaar boven 1 miljard euro omzet te gaan. In 2022 bedroeg de omzet 795 miljoen euro, met een nettowinst van 11,3 miljoen.
De motor onder de omzetdoelstelling moet de opening van 200 extra fitnesscentra worden, waarvan in het eerste kwartaal 68 werden afgevinkt. Vorig jaar werd afgeklokt op 185 openingen. Basic-Fit heeft 1.268 vestigingen, waarvan de helft in Frankrijk (647).
De grootste fitnessketen van Europa rekent op een duurdere formule met een premiumlidmaatschap om de marges op te krikken. 38 procent van de klanten tekende in op die formule, terwijl dat vorig jaar 24 procent was. Analisten benadrukken dat het sterke eerste kwartaal belangrijk is voor Basic-Fit, zodat ruimte ontstaat om de inflatiekosten en de investeringen in nieuwe fitnesscentra op te vangen.
Niet goed genoeg
Het succesverhaal dat Basic-Fit de afgelopen twee decennia schreef, is net zo opmerkelijk als dat van zijn 59-jarige CEO en oprichter René Moos. De Noord-Hollander verliet op zijn zestiende de middelbare school om zich op een loopbaan als professionele tennisser te richten. Moos stond in de jaren 80 te boek als een van de grootste Nederlandse tennistalenten.
Maar de grote doorbraak in het tennis bleef uit. 'Op mijn hoogtepunt stond ik misschien op de 400ste plaats op de wereldranglijst en kon ik er mijn brood niet mee verdienen', zei hij in 2018 aan De Tijd. Een korte periode als tennisinstructeur en de opening van een aantal tennisbanen volgden, maar ook daarin zag de extreem gedreven Moos weinig toekomst. 'Pas toen ik er een fitness bij bouwde, begonnen de zaken echt goed te lopen.'
In 2004 smolt Moos' snelgroeiende keten samen met Health City, een groep met exclusieve fitnesszaken van Eric Wilborts, ook een oud-tennisser. De instap van de private-equityspelers Waterland en 3i zette het vliegwiel onder de groei van Basic-Fit, die in 2016 culmineerde in een Amsterdamse beursgang. Ondanks de verlieslatende coronajaren met om de haverklap gesloten fitnesscentra is de succesformule van Basic-Fit - lage kosten, weinig personeel en een sober interieur - niet kapot te krijgen.
En dat allemaal dankzij een sport waar Moos niet per se hoog mee oploopt. 'Kijk: tennissen is leuk, golfen is leuk, fietsen is leuk, maar fitnessen is eigenlijk saai. Daar moet je veel discipline voor hebben. Daarom ga je er geen twintig minuten voor rijden. Een fitnessclub moet je om de hoek hebben.'
Meest gelezen
- 1 Regering trekt belastingvrije som op: eerste 13.700 euro aan inkomsten ontsnappen aan belastingen
- 2 Regering-Trump sluit rangen na veiligheidslek bij militaire operatie
- 3 Voordeelregime spoorpersoneel is even oud als NMBS zelf: jaar werken telt bij berekening pensioen voor 15 maanden
- 4 Nieuw spaarboekje van Belfius biedt met 2,80 procent hoogste rente
- 5 Een vijfde van onze zonnestroom is niets waard op het net