Zwarte vrijdag
Wie vrijdag zijn kerstcadeaus koopt, kan een flinke duit besparen. Al moet u bij de pinken zijn.
Vroeger luidde Sinterklaas het begin van de eindejaarsfeesten in, maar sinds enkele jaren doet Black Friday dat. De kortingenbonanza vindt vrijdag plaats. En ook gisteren, vandaag, overmorgen en maandag. Heel wat webwinkels pakken dagenlang uit met Black Friday-kortingen. Zo organiseert Bol een Black Friday-week. De Nederlandse webwinkel meldde in 2017 al dat Black Friday de belangrijkste verkoopdag van het jaar was geworden. Voorheen was dat altijd de maandag voor Kerstmis.
Black Friday is een Amerikaans fenomeen dat naar België en andere Europese landen overwaaide. Op de vrijdag na de feestdag Thanksgiving geven Amerikaanse winkels al decennia grote kortingen om zo de eindejaarsverkoop op gang te trekken. Een tiental jaar geleden begonnen vooral webwinkels in onze contreien mee te doen. In 2016 brak Black Friday door in België en sindsdien ging het crescendo. Haast alle winkels doen eraan mee.
Tegenstanders vinden dat Black Friday waarde vernietigt.
De consument kan zich in de handen wrijven. Want door nu cadeaus te kopen, kun je een aardige duit uitsparen. Al moet je wel opletten. Volgens de federale overheidsdienst Economie waren de Black Friday-kortingen vorig jaar in de helft van de onderzochte gevallen valse kortingen. Vlak voor de koopjesdag had de handelaar de prijs verhoogd. De douane merkt dan weer dat namaakproducten aftrek vinden tijdens de actiedagen.
Winkel sluiten
Bij heel wat winkeliers is er tegenkanting. Een elektroketen die op zijn site uitpakt met kortingen geeft in de wandelgangen aan dat het met lange tanden is. De Black Friday-actie vernietigt waarde, klinkt het. Tegenstanders voeren aan dat mensen niet meer kopen dan vroeger, maar dat de winkelier door kortingen de eindejaarscadeaus sponsort. In e-commercemiddens valt dan weer te horen dat mensen door de kortingen impulsief kopen en nadien overbodige pakjes terugsturen.
Maar niet meedoen is moeilijk, want dan dreigt de klant te kopen bij de concurrentie. Toch doen enkele ketens het. Zo sloten de woonwarenketen Dille & Kamille en het kledingmerk Xandres in de voorbije jaren zowel hun digitale als hun fysieke deuren op Black Friday.
Meest gelezen
- 1 Jambon heeft eerste fiscaal pakket klaar: minder belastingvoordelen, maar mild voor wie een fout begaat
- 2 Depraetere blaast verguisde groenestroomcertificaten nieuw leven in
- 3 Topman Oosterweel-werken Luc Hellemans overleden
- 4 Regering bekijkt verkoop van goud om defensie te financieren
- 5 Vlaams Belang grootste, Open VLD op dieptepunt in nieuwe peiling