Jan Ollevier alleen aan boord bij ketens Exterioo en Juntoo
Jan Ollevier wordt de enige aandeelhouder van de tuinmeubelspecialist Exterioo en zijn zusterbedrijf Juntoo (interieumeubelen). Hij koopt het investeringsfonds Vendis uit. Het fonds blijft samen met Ollevier wel nog aan boord bij de badkamerspecialist X2O.
De discrete ondernemer Jan Ollevier is de oprichter van drie retailketens: X2O is gespecialiseerd in badkamerinrichting, Exterioo is de Belgische marktleider in tuinmeubelen en Juntoo heeft een interieuraanbod. De laatste twee zitten in de vennootschap Beliving.
Het investeringsfonds Vendis kwam in 2016 aan boord bij Safuco, de holding boven de drie ketens, maar verdwijnt nu deels uit beeld. Ollevier wordt via zijn vennootschap Sakolaki de enige aandeelhouder van Beliving. Hij wordt er na de deal ook co-CEO naast Dominique Motte.
Bij X2O blijven beide partijen wel nog samenwerken. Wat de verhoudingen er zullen zijn, is niet meteen duidelijk. Bij Safuco waren Ollevier (68,5%) en Vendis (26,6%) tot nu de grootste aandeelhouders. Ook het management en een niet nader gekende privépersoon hebben aandelen in handen.
Sinds de instap van Vendis zetten Exterioo en Juntoo fors in op digitalisering. Naast hun webshops hebben ze samen 51 showrooms in België en Nederland. Exterioo telt er 33, waarvan 26 in België en 7 in Nederland. Juntoo België heeft 18 showrooms. Vorige week opende het nog een nieuwe site in het Vlaams-Brabantse Asse.
Covidpush
De drie ketens van Safuco kregen in 2020 en 2021 een flinke covidpush dankzij de thuisblijvende consumenten die renovatiewerken deden en hun tuinmeubilair vernieuwden. Dat mondde uit op verkoopplannen voor de ganse groep. De Amerikaanse zakenbank JPMorgan werd eind 2021 gemandateerd om de strategische opties op een rijtje te zetten. Die plannen werden doorkruist door de oorlog in Oekraïne, de inflatie en de stijgende rente.
In het afgelopen boekjaar (tot eind september 2022) viel die covidpush weg. De omzet van de Safuco-groep klom weliswaar nog met 11 procent naar 380 miljoen euro, maar lager op de resultatenrekening werd die groei tenietgedaan door een forse klim van de (uitzonderlijke) kosten.
Die had onder meer te maken met uitzonderlijk hoge containertarieven. Die zijn sindsdien teruggevallen, maar wogen zwaar door in 2021-2022. Veel kosten waren ook gelinkt aan de opening van nieuwe winkels, de verhuizing van bestaande showrooms en die naar het nieuwe, gecentraliseerde groepsmagazijn in de haven van Gent.
Daardoor slonk de bedrijfswinst naar 10,5 miljoen euro, bijna 5,5 keer minder dan in 2020-2021. Netto dook Safuco door hoge financiële kosten in het rood (-7,5 miljoen euro). Het jaar voordien was er nog 27 miljoen euro nettowinst.
Meest gelezen
- 1 Trump 'erg boos' na uitspraken Poetin over Zelensky
- 2 Duurdere auto’s? ‘Kan me niks schelen’, zegt Trump
- 3 Deze 15 kooptips vielen op de VFB-beleggershappening
- 4 Politiek doet drie prominente wetenschappers VS verlaten
- 5 BASF-topman Jan Remeysen: 'We moeten het heilige huisje van Europese gasontginning durven af te breken'