Advertentie
interview

D'Ieteren gaat fietswinkels uitbaten onder de naam Lucien

Karl Lechat, hoofd van D'Ieteren Bike. ©ANTONIN WEBER / HANS LUCAS

Met de autodienstengroep D'Ieteren mengt zich een miljardenspeler in de Belgische fietsenretail. Karl Lechat, hoofd van D'Ieteren Bike, begint met Lucien en negen winkels aan de veroveringstocht.

‘Lucien verwijst natuurlijk naar Lucien Van Impe, de laatste Belgische Tour-winnaar. Een winnaar, maar ook heel volks. Maar Lucien verwijst ook naar Lucien D’Ieteren, die begin vorige eeuw de cruciale beslissing nam de carrosseriebouw van auto’s om te ruilen voor de assemblage en import’, zegt Lechat.

De essentie
  • D'Ieteren gaat zijn fietswinkels uitbaten onder de naam Lucien.
  • De keten begint met negen winkels in Brussel en in en rond Antwerpen.
  • Op termijn volgen de centrumsteden.
Advertentie

De nieuwe naam maakt deel uit van de strategie die D’Ieteren

voor zijn fietsendivisie heeft uitgezet. De basis wordt gevormd door twee overnames: de fietsenwinkel Goodbikes in het Brusselse Elsene en de Antwerpse keten iBike, die uit acht vestigingen bestaat. Die worden de komende tijd herdoopt tot Lucien. Daar moet volgens Lechat nog een aantal overnames bijkomen, op korte termijn vooral in Brussel. ‘De overnamepijplijn zit goed vol. Ik hoop dat we tegen de zomer vijf tot zeven winkels in Brussel hebben’, zegt Lechat.

TIP

Begin uw dag goed geïnformeerd.

Ontvang nu De Tijd Vandaag.

Elke dag via e-mail - Uitschrijven in één klik

Revolutie in fietsenretail

Daarna volgt de rest van het land, vooral de centrumsteden. Lechat: ‘Ik geloof in de lokale verankering van de winkels. Dus niet een in Brugge, een in Hasselt en een in Kortrijk. Als we naar Leuven gaan, moet er ook een winkel in Kessel-Lo en een in Heverlee zijn. Zoals iBike in Antwerpen doet, met bijna overal op maximaal vijf minuten fietsen een winkel.’

We hadden wel dertig winkels kunnen kopen.

Karl Lechat
Managing director D'Ieteren Bike

Advertentie

Sinds in oktober bekend werd dat D’Ieteren een fietsdivisie begon, werd Lechat naar eigen zeggen bedolven onder de aanbiedingen van zelfstandige fietsverkopers. ‘We hadden wel dertig winkels kunnen kopen.’

Lechat denkt dat er een consolidatie komt in de wereld van de fietsenwinkels. Hij verwijst naar de revolutie die zich de afgelopen twee jaar in de fietsenretail heeft afgespeeld. In de eerste plaats was er de opmars van de elektrische fiets, die makkelijk vier tot zes keer duurder is dan een conventionele fiets. Dat maakt de voorraden veel kapitaalintensiever. Niet elke zelfstandige fietsverkoper kan dat aan.

Bovendien is door de onderdelentekorten en de enorme vraag tijdens de coronacrisis het hele toeleveringsproces veranderd. Lechat: ‘Vroeger bestelde je 30 tot 40 procent van je fietsen vooraf bij de producent en de rest pas als de klant ernaar vroeg. Nu eisen producenten dat je alles voor een heel jaar bestelt. Doe je dat niet, dan is de kans dat je fietsen geleverd krijgt nihil. Het probleem van die bestellingen is dat je die ook moet betalen als je de fietsen niet hebt verkocht. Dat kunnen veel zelfstandige fietsverkopers niet dragen. Ook in de fietsenbusiness geldt nu dat cash king is. De consolidatie is gewoon een feit.’

De fietswinkelketen van D'Ieteren begint met negen vestigingen: acht in en rond Antwerpen, een in Brussel.
De fietswinkelketen van D'Ieteren begint met negen vestigingen: acht in en rond Antwerpen, een in Brussel.

D’Ieteren gaat via Lucien vooral fietsen voor de stadsbewoner verkopen: van de elektrische stadsfiets over de speedpedelec en plooifiets voor de pendelaar tot e-bakfietsen voor gezinnen en handelaars. Met Goodbikes en iBike heeft D’Ieteren al bijna alle premiummerken aan boord: van Brompton en Tern via Urban Arrow en Riesse & Müller tot Trek, Qube, Koga en Norta. Behalve fietsen gaat Lucien ook verzekeringen, financiering en onderhoudscontracten voor fietsen verkopen. Die financieringsproducten komen wellicht van het moederconcern D’Ieteren, dat van oudsher zeer actief is in autoleningen.

In de tweedehandsmarkt, leasing en oplossingen voor de zakelijke markt loopt de autobusiness 20 jaar voor op de fietswereld.

Karl Lechat
Managing director D'Ieteren Bike

Het is maar een van de synergieën die Lechat ziet met het Elsense moederhuis. ‘In Brussel en Antwerpen, waar we nu actief zijn, heeft D’Ieteren ook autodealers en het autodeelconcept Poppy. Het is goed mogelijk dat we mobiliteitspakketten gaan aanbieden van een leasebakfiets in combinatie met een Poppy-abonnement. In de tweedehandsmarkt, leasing en oplossingen voor de zakelijke markt loopt de autobusiness 20 jaar voor op de fietswereld. Daar kunnen we nog veel stappen zetten.’

De nieuwe Fabia

Maar fietsdealers hebben ook wat strepen voor op autodealers. ‘Toen ik nog hoofd van de import van Skoda was, moest je het hele gamma verkopen. Je moest maar zien dat je bijvoorbeeld de nieuwe Fabia verkocht kreeg. Voor fietsmerken hoeft dat niet: daar kies je precies de modellen die in jouw winkel goed zullen lopen’, zegt Lechat.

Een echte webshop waar fietsen online gekocht kunnen worden is toekomstmuziek voor Lechat. Maar tegen maart moet wel alle stock van de Lucien-vestigingen op de website staan. ‘Je ziet dat merken als Canyon in de voorbije twee jaar extra goed gedraaid hebben omdat ze hun voorraden visualiseerden. Daardoor konden klanten zien welke fietsen ze konden kopen die wel meteen beschikbaar waren’.

Advertentie
Een containerschip in de haven van Oakland, Californië. De containertrafiek van China naar de VS zakte in maart met meer dan 12 procent.
Internationaal
analyse
Investeerders haalden woensdag opgelucht adem toen een pauze werd aangekondigd in de wereldwijde handelsoorlog. Maar het gemiddelde invoertarief in de VS blijft twaalf keer hoger dan drie maanden geleden. 'Het is nog altijd heel erg.'

In het nieuws

Alle artikels meer
Magnette tackelt De Wever: 'Het moment om aan de goede kant te staan van de geschiedenis'
PS-voorzitter en oppositieleider Paul Magnette daagt premier De Wever uit om net zoals de Franse president Emmanuel Macron over te gaan tot de erkenning van Palestina. De Wever verwees naar het regeerakkoord, waarin staat dat België voor een tweestatenoplossing is.
Gesponsorde inhoud