Colruyts Bike Republic steekt tandje bij in consolidatie van fietswinkels
Door ‘in de nabije toekomst’ te groeien van 25 naar 50 tot 60 winkels moet Bike Republic in de snel consoliderende wereld van fietswinkels met afstand de grootste blijven. De Colruyt-dochter opende woensdag haar eerste vestiging in Brussel.
Is het toeval? De eerste vestiging van Bike Republic in Brussel is gevestigd in een deel van een voormalige BMW-dealer. De eerste vestiging van concurrent Lucien werd eerder dit jaar geopend in een pand dat voorheen als Volkswagen-garage diende. Terwijl kleine autodealers al jaren zwarte sneeuw zien en er de brui aan geven, rukken de grote fietswinkels op.
Bike Republic is de feniks die uit de as van de zieltogende Vlaamse fietsketen Fiets! herrees na de overname door de supermarktreus Colruyt in 2019. De eerste Brusselse vestiging bestaat uit de overname van de Everse premiumfietsenspecialist IMP Bikes, die merken als Riese & Müller, Urban Arrow, Brompton, Trek en Dolly verkoopt. Veel van die grote namen zijn ook bij Lucien in Elsene te vinden.
- Colruyt-dochter Bike Republic geeft de consolidatie in de fietswinkelwereld een extra boost: het aantal eigen winkels moet verdubbelen tot maximaal 60.
- Zo blijft Bike Republic D'Ieteren-dochter Lucien ruimschoots voor. Die wil tegen 2025 minstens 25 winkels hebben.
- De fietsverkoop wordt door duurdere fietsen en hogere eisen van producenten almaar kapitaalintensiever. Dat maakt het voor kleine fietswinkels almaar lastiger.
De twaalf Fiets!-winkels die Colruyt drie jaar geleden in handen kreeg, zijn herdoopt tot Bike Republic. De afgelopen tijd werd het aantal vestigingen verdubbeld tot 25, waarmee Bike Republic de grootste fietsverkoper van het land is. Daar komt nu een nieuw offensief bovenop. ‘In de nabije toekomst moeten we naar 50 tot 60 vestigingen’, zegt Wim Teerlynck, de algemeen directeur van Bike Republic.
Leasing
Dat aantal is nodig om fietsers in het hele land te bedienen.‘Mensen zijn bereid om maximaal 20 minuten te reizen voor de aankoop van een nieuwe fiets', zegt Teerlynck. 'Voor reparaties moet de fietswinkel in 11 minuten bereikbaar zijn.’ Na de omdoping van IMP Bikes volgt op 1 september nog de opening van twee nieuwe Bike Republics, in Aalst en Ninove.
Met die dekking over het hele land wil Bike Republic een belangrijke speler worden in de snelgroeiende fietsleasebusiness. ‘Toen we Bike Republic kochten, kwam 17 procent van onze omzet uit leasefietsen. Vandaag is dat 25 procent en dat kan nog zeker groeien naar 30 tot 40 procent’, zegt Teerlynck. In de Xtra-app, die ook gebruikt wordt in alle andere Colruyt-winkels, kan een onderhoudsafspraak worden gemaakt. Desgewenst komen de fietsreparateurs thuis of op het werk langs.
Over de huidige of toekomstige omvang van de omzet, de winst of het aantal verkochte fietsen mag Teerlynck niets zeggen. De cijfers zijn geconsolideerd in het beursgenoteerde Colruyt. Wel stelt hij dat de keten inmiddels 170 werknemers en een voorraad van ruim 10.000 fietsen heeft, waarvan 7.000 e-bikes. ‘Zonder stock geen verkoop.’ Die voorraad is een grote troef in tijden dat levertijden van nieuwe fietsen net als van auto's enorm zijn opgelopen.
Overnamejacht
Naast de opening van volledig nieuwe winkels is Bike Republic op overnamejacht en probeert het een graantje mee te pikken van de consolidatieslag in de fietsenretail. De uitbraak van de coronacrisis en de daaropvolgende onderdelentekorten veroorzaakten een revolutie in de sector. Fietsproducenten eisen sindsdien dat winkels tot twee jaar vooruit hun fietsen bestellen zonder te weten of ze die daadwerkelijk allemaal verkocht krijgen.
Door de groeiende populariteit van e-bikes worden fietsen ook almaar duurder. Winkeliers moeten die bestelde dure fietsen meteen betalen als de producent ze levert, ook al hebben ze er nog geen eindklant voor. Dat zadelt veel kleine fietswinkels op met nauwelijks tot niet te overbruggen cashproblemen.
Grote, kapitaalkrachtige ketens als Bike Republic en Lucien worden overspoeld met aanbiedingen om kleine fietswinkels over te nemen. Bike Republic is echter alleen geïnteresseerd in de grotere fietswinkels, met minstens vijf personeelsleden.
We willen de referentie in fietsland zijn, maar hoeven niet per se de grootste te zijn.
Met de nieuwe groeispurt wil Bike Republic zich onderscheiden van nieuwe concurrenten zoals Lucien of Raida. ‘We willen de referentie in fietsland zijn, maar hoeven niet per se de grootste te zijn’, zegt Teerlynck.
Concurrentie
D’Ieteren-dochter Lucien heeft inmiddels negen vestigingen: twee in Brussel en zeven in en rond Antwerpen. Tegen 2025 moet de keten 25 vestigingen tellen en minstens 100 miljoen euro omzet boeken. Lucien-directeur Karl Lechat nam zich begin dit jaar voor ‘tegen de zomer vijf tot tien winkels in Brussel’ te hebben en zegt nu dat de laatste hand wordt gelegd aan vier nieuwe overnames.
De koepel van regionale fietswinkels Raida heeft inmiddels 22 vestigingen en sleutelt ook nog aan uitbreiding, vooral in het Hoofdstedelijk Gewest. Van een beenharde concurrentie om de beste zelfstandige fietswinkels over te nemen willen de ketens niet weten. ‘We maken samen de markt groter’, zegt Teerlynck. Lechat: ‘De strijd wordt dezer dagen gevoerd voor personeel en voor voldoende en de juiste fietsen’.
Meest gelezen
- 1 NAVO-leider Rutte dringt aan op herstel van Zelensky-Trump-relatie, Orbán wil EU-gesprek met Rusland
- 2 Starmer ontvangt Zelensky en Europese leiders in Londen: wat staat op de agenda?
- 3 Trumps vete met Zelensky scheurt westerse alliantie uiteen
- 4 De middenstand regeert het land niét, zegt econoom Johan Lambrecht: 'Managers zijn geen ondernemers, maar ze kapen wel het debat'
- 5 Sam Baro, ondernemer en eigenaar van AA Gent: ‘Ik pak graag dingen vast waarvan een ander zegt: daar moet je niet aan beginnen’