Geplaagd Elia krijgt miljoenensubsidies om kabels naar Denemarken verder te ontwikkelen
In een Europese subsidieronde van 1,2 miljard euro voor energieprojecten komt Elia Group als grote winnaar uit de bus. Dat is een meevaller voor het door kapitaalzorgen geplaagde netbedrijf. Het verse geld gaat naar de verdere ontwikkeling van stroomkabels richting Denemarken.
Elia plant de komende jaren een investeringsprogramma dat oploopt tot 30 miljard euro. Terwijl er onduidelijkheid heerst over hoe het hoogspanningsnetbedrijf aan het nodige kapitaal zal raken, komt er nu een meevaller vanuit Europa. De Europese Commissie wees een subsidiepot van 1,2 miljard euro toe voor 41 internationale energieprojecten, zoals connecties tussen elektriciteitsnetten, maar ook waterstof- en CO2-infrastructuur. Bij de winnaars valt vooral Elia Group op. Het zit in twee projecten die samen voor 667 miljoen euro aan subsidies toegewezen krijgen.
Zo krijgt Elia samen met zijn Deense tegenhanger Energinet 21,8 miljoen euro. Ze gaan daarmee verdere detailstudies opmaken voor de onderzeese stroomkabel Triton Link om België met Denemarken te connecteren. Daarnaast haalt Elia’s Duitse dochter 50Hertz meer dan de helft van de totale subsidiepot binnen voor een ambitieus project in de Baltische Zee.
De steun toont dat Europa absoluut gelooft in een net op zee met interconnectoren tussen de verschillende landen.
De Europese Commissie kent 645 miljoen euro toe voor het plan om het Deense Bornholm-eiland uit te bouwen tot een knooppunt op zee. Het moet worden geconnecteerd met zowel het Duitse als het Deense net. Anders dan het Belgische kunstmatige energie-eiland dat in de Noordzee wordt opgetrokken uit beton, is Bornholm een bestaand eiland. 50Hertz en Energinet willen vanaf het eiland 3 gigawatt aan windparken aansluiten, terwijl de kabels naar Denemarken en Duitsland ook zouden toelaten om onderling stroom uit te wisselen.
Elia-woordvoerster Marie-Laure Vanwanseele toont zich verheugd met de Europese steun. ‘Het toont dat Europa absoluut gelooft in een net op zee met interconnectoren tussen de verschillende landen.'
Oplopende miljardenkosten
Toch wil de steun nog niet zeggen dat beide projecten er komen. De Triton Link-kabel was voorzien om het Belgische energie-eiland te verbinden met een energie-eiland dat de Denen in de Noordzee zouden bouwen, maar beide projecten botsen op oplopende miljardenkosten.
Door de stijgende materiaalprijzen en intresten stelde Denemarken zijn plannen al meermaals uit, tot zeker 2036. Ook Elia-CEO Bernard Gustin wil de laatste fase van het Belgische Prinses Elisabeth-eiland uitstellen nu de kostenramingen zijn opgelopen tot 7,5 miljard euro in plaats van 2,2 miljard. Daardoor zouden voorlopig slechts twee in plaats van drie nieuwe windparken kunnen aantakken op het net. Ook is er nog geen infrastructuur voorzien voor de kabels richting het VK en Denemarken.
Elia-CEO Bernard Gustin wil de laatste fase van het Belgische Prinses Elisabeth-eiland uitstellen nu de kostenramingen zijn opgelopen tot 7,5 miljard euro in plaats van 2,2 miljard.
Met het geld van de EU zal nu het precieze traject voor Triton Link op zee en op land grondig worden beoordeeld en gedefinieerd, klinkt het bij Elia. ‘We zijn blij dat we samen met onze collega's van Energinet de mogelijkheid van een elektrische verbinding tussen België en Denemarken verder kunnen onderzoeken.’
Over het Bornholm-project zegt 50Hertz in een persbericht dat de Duitse en de Deense overheid eerst ‘regulatoire duidelijkheid’ moeten geven, vooraleer apparatuur besteld kan worden. Energinet en de Duitse Elia-dochter willen met andere woorden eerst weten hoe ze hun miljardeninvesteringen kunnen terugverdienen. ‘Het tekenen van de contracten is daarom uitgesteld’, klinkt het, terwijl de onderhandelingen met de Deense en Duitse overheid blijven lopen.
Naast subsidies voor Elia vallen nog drie andere Belgische projecten in de prijzen. Het tankopslagbedrijf VTTI krijgt 8 miljoen euro toegewezen om een gedetailleerde ontwerpstudie op te maken voor de bouw van een ammoniakterminal in de haven van Antwerpen. Het project, Amplifhy Antwerp, moet toelaten om op grote schaal groene ammoniak te importeren, gemaakt van groene waterstof. Daarbij is ook in een kraakinstallatie voorzien om van de ammoniak weer waterstof te maken, die dan gebruikt kan worden als grondstof om de petrochemische industrie te verduurzamen.
Ook de gasnetbeheerder Fluxys krijgt subsidies om zijn ontwerpstudies op punt te stellen. Fluxys plant samen met het Noorse gasbedrijf Equinor een pijpleiding te bouwen vanuit Zeebrugge voor de afvoer van CO2 om het op te bergen in de Noorse Noordzeebodem. Het project, Eu2nsea, ontvangt 14 miljoen euro. Het is de bedoeling dat Belgische fabrieken van BASF, ArcelorMittal, Heidelberg Cement, Carmeuse, Holcim en Engie via die route hun afgevangen CO2 kunnen afvoeren.
Equinor en Fluxys mikken op een finale investeringsbeslissing tegen eind dit jaar. De kosten voor de 1.000 kilometer lange pijpleiding van Zeebrugge naar Noorwegen werden drie jaar geleden geraamd op 1 miljard euro, met de ambitie tegen 2030 operationeel te zijn. Ook het zusterproject om vanuit de Fluxys-terminal in het Franse Duinkerke aan te sluiten op de Belgisch-Noorse ‘CO2-snelweg’ krijgt 8 miljoen euro toegewezen voor detailstudies.
Meest gelezen
- 1 NAVO-leider Rutte dringt aan op herstel van Zelensky-Trump-relatie, Orbán wil EU-gesprek met Rusland
- 2 Starmer ontvangt Zelensky en Europese leiders in Londen: wat staat op de agenda?
- 3 Tusk: 'EU kan wereldmacht worden'
- 4 Sam Baro, ondernemer en eigenaar van AA Gent: ‘Ik pak graag dingen vast waarvan een ander zegt: daar moet je niet aan beginnen’
- 5 De middenstand regeert het land niét, zegt econoom Johan Lambrecht: 'Managers zijn geen ondernemers, maar ze kapen wel het debat'