Antwerpen en Gent verbinden havens via pijpleiding
North Sea Port, het fusiebedrijf achter de havens van Gent, Terneuzen en Vlissingen, neemt een minderheidsbelang in Pipelink, een dochter van Port of Antwerp-Bruges. Samen willen ze een pijpleidingennetwerk uitbouwen om CO₂ van de industrie af te voeren.
In 2026 begint de aanleg van een pijpleidingennetwerk om de havenclusters van Gent, Zeebrugge en Antwerpen verbinden. Dat moet in de eerste plaats dienen voor het transport van het schadelijke broeikasgas CO₂.
Volgens de industrie zijn pijpleidingen essentieel voor de omslag naar een emissievrije economie. 'In industriële zones is het afvangen en exporteren van CO₂ een groot aandachtspunt. Het ideale scenario zou een pijpleiding richting Noorwegen zijn om die CO₂ daar op te slaan', zegt Daan Schalck, de CEO van North Sea Port, het fusiebedrijf achter de havens van Gent, Terneuzen en Vlissingen.
'Dat is veel goedkoper en robuuster dan transport via schepen. Pijpleidingen zijn de meest milieuvriendelijke, energie-efficiënte en veilige transportmodus voor gasvormige en vloeibare producten.' In Noorwegen kan CO₂ in lege gasvelden onder de Noordzee worden opgeslagen. Het gas komt zo niet terecht in de atmosfeer en draagt niet bij tot de opwarming van de aarde.
Het ideale scenario zou een pijpleiding richting Noorwegen zijn om CO₂ daar op te slaan.
Om het netwerk te realiseren neemt North Sea Port een minderheidsbelang van 20 procent in Pipelink. Dat bedrijf werd vijf jaar geleden overgenomen door het havenbedrijf Port of Antwerp-Bruges en baat een netwerk van 750 kilometer pijpleidingen uit in de chemische industrie. Dankzij die instap kan North Sea Port makkelijk zijn kar hangen aan de eerder gecommuniceerde plannen van Pipelink en de gasnetbeheerder Fluxys voor de 'CO₂-backbone' (zie inzet).
'Als kleine speler hebben we niet de middelen en knowhow om dat helemaal zelf uit te rollen. Gezien de risico's, maar ook de toekomstmogelijkheden, is het strategisch slimmer om een partnerschap aan te gaan', zegt Schalk.
Als aandeelhouder van Pipelink krijgt North Sea Port een voet tussen de deur bij de nieuwe CO₂-netbeheerder C-Grid. Die werd in september opgericht door de gasnetbeheerder Fluxys om 'een CO₂-backbone' op te richten die gekoppeld zal zijn aan de exportinfrastructuur en aangrenzende infrastructuur in het buitenland. Pipelink heeft een belang van 10 procent in C-Grid, de rest van de aandelen zit bij Fluxys Belgium (77,5%), de federale investeringsmaatschappij SFPIM (2,5%) en de Waalse investeringsmaatschappij Socofe (10%).
Tegen 2032 moet het netwerk tussen de havenclusters volledig klaar zijn om CO₂ te transporteren, maar tussendoor kan het al in verschillende fases in gebruik worden genomen. De totale kosten en dus ook de financiering van het project zijn nog niet duidelijk.
Op termijn kan het netwerk ook dienen voor het transport van (groene) waterstofdragers als ammoniak, methanol en methaan, klinkt het. 'Zo'n netwerk kan ook interessant zijn in een circulair model, om restgassen van het ene bedrijf rechtstreeks in te zetten als grondstof bij een ander bedrijf', zegt Schalk. Daarnaast is het volgens hem van strategisch belang. 'Een pijpleidingnetwerk is een mooie troef voor de industrie om grote bedrijven te verankeren.'
Verzet
Als de plannen voor de pijplijn tussen Gent en Antwerpen op evenveel verzet stuiten als de plannen voor die tussen Antwerpen en het Ruhrgebied, belooft de ontwikkeling ervan geen sinecure te worden.
In dat project staat een leidingenstraat van acht pijplijnen centraal, om de chemische cluster in de Antwerpse haven te verbinden met de Duitse industrie. Landbouwbedrijven en natuur zouden moeten wijken voor de ‘snelweg van de petrochemie’. De leidingen kunnen vlot basismaterialen zoals propaan, ethyleen en ammoniak transporteren, wat een oplossing moet bieden voor het toenemende mobiliteitsinfarct rond Antwerpen.
In januari stuurde Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) het project terug naar de tekentafel. Schalck vreest geen gelijkaardige problemen voor het Belgische project. 'Tussen Antwerpen en Gent bestaat al een corridor voor aardgas, we hopen dat het nieuwe netwerk daarnaast kan liggen. Zo zou weinig nieuw gebied aangesneden moeten worden.'
Meest gelezen
- 1 Is correctie Magnificent Seven koopkans of voorbode van groter onheil?
- 2 Ondernemers bouwen in Oostende fabriek van 300 miljoen die voedingsafval omzet in mest
- 3 Topkoers BNP Paribas maakt Belgisch belang in bankreus rijp voor verkoop
- 4 Syensqo-CEO Ilham Kadri: 'We zijn Europees, maar om hier te investeren is een businesscase nodig'
- 5 Het Europese antwoord op de Trump-tarieven: terugslaan met gelijke munt