Ackermans & van Haaren zet turbo op batterijambities
De ontwikkelaar Bstor, met de holding AvH als investeerder, begint met de bouw van een batterijpark van ruim 70 miljoen euro in La Louvière. ‘We willen nu ieder jaar een of twee zo’n projecten van de grond krijgen.’
Ruim drie jaar na de ingebruikname van het eerste batterijpark Estor-Lux in Bastenaken, komt ook de rest van de projecten van Bstor op gang. Samen met de herontwikkelaar van industrieterreinen Duferco Wallonie is Bstor in La Louvière begonnen met de bouw van een groot batterijpark met een vermogen van 50 megawatt.
De 36 Tesla-batterijcontainers zouden tegen de zomer van volgend jaar in gebruik worden genomen. Ze kunnen dan helpen om grote hoeveelheden stroom op te slaan van het Elia-hoogspanningsnet. Ze kunnen bijvoorbeeld opladen wanneer er een overvloed is aan hernieuwbare energie, om die elektriciteit later op de dag weer op het net te zetten als de vraag groot is en de prijzen hoog. Met het groeiende fenomeen waarbij wind- en zonne-energie soms het net overspoelen, neemt ook de nood aan flexibel inzetbare opslagbuffers toe.
De grootste uitdaging is om nog aansluitingen te krijgen op het Elia-net.
Het batterijpark in La Louvière krijgt de naam D-Stor en is een joint venture van Bstor en Duferco Wallonie, die elk de helft van de aandelen bezitten. De batterijparkontwikkelaar Bstor is voor 40 procent in handen van de beursgenoteerde Antwerpse holding Ackermans & van Haaren (AvH) en diens portefeuillebedrijf CFE . Andere investeerders zijn het Waalse overheidsfonds Wallonie Entreprendre (40%) en de investeringsmaatschappij Bewatt, van onder andere Lampiris-oprichter Bruno Vanderschueren (20%).
Duferco Wallonie is dan weer een onderdeel van de Luxemburgse staalgroep Duferco. Het legt zich toe op de herontwikkeling van braakliggende industriegronden, zoals het logistiek bedrijvenpark Garocentre in La Louvière, waar het batterijpark komt.
2.400 Tesla's
Het park zal 140 megawattuur stroom kunnen stockeren, vergelijkbaar met de batterijcapaciteit van een parking met 2.400 Tesla Model 3’s (standaarduitvoering). Het gaat om een investering van ruim 70 miljoen euro. Het kapitaal komt van Bstor en Duferco, terwijl een bankenconsortium van KBC, Belfius en Triodos voor 55 procent van het bedrag een lening verschafte.
D-Stor sloot ook een langetermijncontract met de energieleverancier Eneco, die het batterijpark zal huren en gebruiken om zijn energieportefeuille te balanceren. Eneco zal meer betalen naarmate op de elektriciteitsmarkt grotere prijsschommelingen plaatsvinden, verschillen waar batterijen typisch van kunnen profiteren.
Vertienvoudiging aan batterijparken op komst
Hoewel veel kandidaten klaarstaan om batterijparken te bouwen - de komende twee jaar zou de capaciteit vertienvoudigen - benadrukt Bstor dat het verre van evident is om projecten gefinancierd en gerealiseerd te krijgen. ‘Dat wij in Bastenaken al getoond hebben dat we een project kunnen opleveren, helpt om bij leveranciers gunstigere voorwaarden te bekomen en de financiering rond te krijgen’, zegt Pierre Bayart, de co-CEO van Bstor. ‘De grootste uitdaging is om nog aansluitingen te krijgen op het Elia-net.’
Naast het eerste batterijpark in Bastenaken (10 MW) en het tweede in La Louvière (50 MW) wil Bstor tegen eind volgend jaar een derde project in gebruik nemen in Aubange (100 MW). Samen met verschillende partners gaat het om meer dan 200 miljoen euro aan investeringen.
Bstor mikt op tien batterijparken
‘De bedoeling is om vanaf nu elk jaar met een of twee projecten te kunnen uitpakken’, zegt Bayart. ‘Wij hebben nu een pijplijn van ongeveer 1,5 gigawatt aan batterijparken, in verschillende stadia van ontwikkeling. We willen die de komende acht tot tien jaar realiseren, met gemiddeld 200 tot 250 megawatt per jaar erbij.’
Ter vergelijking: 1,5 gigawatt is iets meer dan het vermogen dat de kerncentrales Doel 1 en Doel 4 samen leveren. Eens volgeladen kunnen die batterijparken gedurende twee à vier uur hun vermogen leveren, vooraleer ze weer moeten bijladen.
We hebben een pijplijn van ongeveer 1,5 gigawatt aan batterijparken in verschillende stadia van ontwikkeling.
De bedoeling van Bstor is in principe de eerste drie batterijparken zelf aan te houden, maar nadien projecten door te verkopen zodra de ontwikkeling ervan volledig klaar is om met de bouw te kunnen beginnen. Het wil ook samenwerken met andere ontwikkelaars om hun projecten bouwrijp te krijgen en dan te verkopen. ‘In België hebben we nu tien projecten in de pijplijn, gaande van 50 tot 300 megawatt’, zegt co-directeur Cédric Legros. ‘Bij kansen elders, in Duitsland of Zuid-Europa, gaan we die bekijken. Maar we zijn een kleine ploeg die binnenkort groeit naar 20 mensen. We zullen goed moeten kiezen.’