Vlaamse mediabedrijven sluiten zich aan bij claim van 2,1 miljard tegen Google
Tientallen Europese mediabedrijven, waaronder de Vlaamse spelers DPG Media, Mediahuis en Roularta, eisen een gezamenlijke schadevergoeding van 2,1 miljard euro van Google wegens het misbruik van zijn dominante positie op de online advertentiemarkt.
Een groep van ruim dertig mediabedrijven uit 17 Europese landen eist een schadevergoeding van 2,1 miljard euro van Google. Onder de noemer Ad Tech Claim dagen ze het Amerikaanse technologiebedrijf voor de rechtbank in Nederland. Ook de Vlaamse bedrijven DPG Media (VTM, Het Laatste Nieuws), Mediahuis (De Standaard, NRC) en Roularta (Knack en de helft van De Tijd-uitgever Mediafin) sluiten zich aan bij de claim.
De discussie draait rond Ad Tech, de technologie achter advertenties op websites. Google bezet die markt bijna volledig via het veilingplatform AdX. Volgens de mediabedrijven rekent Google voor die dienst hoge tarieven (rond 20%) aan en snoept de reus door lagere prijzen de weinige business van concurrenten af.
Onze advertentietools helpen miljoenen websites en apps met het financieren van hun inhoud en stellen bedrijven in staat effectief nieuwe klanten te bereiken.
De mediabedrijven eisen een schadevergoeding voor 'het jarenlange misbruik van de dominante positie' van Google in de online advertentiemarkt. De website-eigenaars leden naar eigen zeggen grote verliezen door het gebrek aan concurrentie. Door een gezamenlijke claim in te dienen, willen ze het risico op tegenstrijdigheden en oplopende kosten vermijden. 'Als Google zijn dominante positie niet had misbruikt, hadden de mediabedrijven significant hogere inkomsten uit advertenties gehaald en lagere vergoedingen voor advertentiediensten betaald', klinkt het.
Oliver Bethell, de juridisch directeur van Google, noemt de rechtszaak 'speculatief en opportunistisch'. 'Onze advertentietools, en die van onze vele adtechconcurrenten, helpen miljoenen websites en apps met het financieren van hun inhoud en stellen bedrijven van elke omvang in staat effectief nieuwe klanten te bereiken', stelt hij in een reactie. 'Deze diensten passen zich aan en evolueren in samenwerking met diezelfde uitgevers.'
Meest gelezen
- 1 Hoe groot zijn de verschillen tussen onderwijzers en werknemers?
- 2 'Markt onderschat groei bij D'Ieteren, Sofina en Brederode'
- 3 IT van de Vlaamse gemeenten komt in Canadese handen
- 4 Wie betoogt voor de kinderen die de pensioensneeuwbal mogen vangen?
- 5 Financieel vermogen van de Belgen met 1.252 miljard euro op hoogste peil ooit