Advertentie

Play trekt Nostalgie in merkenfamilie met naamsverandering

De nieuwe ochtendploeg van Play Nostalgie. ©Play nostalgie

Zeg niet langer 'Nostalgie' tegen de in klassiekers gespecialiseerde radiozender. Vanaf maandag gaat die als 'Play Nostalgie' door het leven, wat tot kruisbestuivingen met het tv-zusje Play Media moet leiden.

Play Media stapte begin dit jaar voor 20 procent in het kapitaal van Nostalgie. De rest van de zender is in de handen van de krantengroep Mediahuis (55 procent) en Nostalgie SAS, een onderdeel van de Franse groep NRJ (25%).

Voor Play Media was radio een ontbrekend stukje van de puzzel. Via zijn televisiezenders onder de Play-vlag vond het op televisie wel een publiek, en ook online heeft de groep met GoPlay een manier om de consument te bereiken. Maar terwijl concurrent VTM (DPG Media) met Qmusic wel een radiozender naast zich had, was dat voor Play niet het geval.

Advertentie

Merken nauwer aan elkaar koppelen, moet ze makkelijker vindbaar maken in een digitale wereld.

Met een belang in Nostalgie is dat nu het geval. Daarmee heeft de groep niet alleen een beter aanbod voor adverteerders die op verschillende mediasoorten willen adverteren. Radio en televisie versterken elkaar ook in de vorm van crosspromotie. Je kan je tv-programma's aanprijzen op de radio en omgekeerd, en je hebt een extra etalage om je schermgezichten in uit te spelen.

Om dat beter te kunnen doen wordt Nostalgie maandag de Play-merkenfamilie ingetrokken. Vanaf dan gaat de zender, bekend om zijn klassiekers, door het leven als Play Nostalgie. Het is een manier om de Play-werelden beter met elkaar te verbinden, drukt CEO Jeroen Bronselaer het uit.

TIP

Begin uw dag goed geïnformeerd.

Ontvang nu De Tijd Vandaag.

Elke dag via e-mail - Uitschrijven in één klik

Logica

Dat kadert in eenzelfde logica als enkele eerdere naamsveranderingen in het medialandschap. DPG Media was de eerste die zijn zenders naar het vlaggenschip VTM herdoopte, een aanpak die de mediagroep zijn family of channels noemt. Play deed dat eerder met zijn tv-zenders.

6,1%
marktaandeel
Nostalgie had bij de jongste CIM-meting een marktaandeel van 6,1 procent.

De VRT herdoopte het vlaggenschip Een in mei tot VRT 1, waarna deze week Canvas een nieuwe jas aangemeten kreeg. De zender voor de meerwaardezoeker gaat voortaan door het leven als VRT Canvas. Merken nauwer aan elkaar koppelen, moet ze makkelijker vindbaar maken in een digitale wereld, waar consumenten sneller verlopen lopen in het weelderige aanbod.

Inhoudelijk bouwt Nostalgie voort op het recept van klassiekers, weliswaar met enkele nieuwe radiostemmen. In de jongste CIM-metingen haalde Nostalgie een dagelijks bereik van 375.000 en een wekelijks bereik van 856.000 luisteraars in Vlaanderen en Brussel. Daarmee behaalt de zender een marktaandeel van 6,1 procent.

Advertentie
Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
De Amerikaanse president Donald Trump ontving vrijdag zijn Oekraïense ambtgenoot Volodymyr Zelensky in het Witte Huis.
Scheldpartij Trump legt enorme kloof met Oekraïne bloot
De Amerikaanse president Donald Trump is snoeihard uitgevallen tegen zijn Oekraïense collega Volodymyr Zelensky. 'Jij flirt met een derde wereldoorlog', zei hij tijdens een ontmoeting in het Witte Huis.
Gesponsorde inhoud