Advertentie
nieuwsanalyse

Facebook staat voor grootste test in zijn bestaan

Zuckerberg legt het straks uit in het Congres. ©EPA

Voor de eerste keer in het veertienjarige bestaan van Facebook stelt CEO Mark Zuckerberg zich bloot aan een politiek spervuur van vragen in het Congres over fake news en databescherming.

Vandaag en morgen kijkt de baas van ’s werelds grootste sociale netwerk, Facebook-CEO Mark Zuckerberg, de vertegenwoordigers van circa 300 miljoen Amerikanen in de ogen. Het is de eerste keer dat het platform met 2,1 miljard leden, klassiek een gesloten bastion, in de interne machinerie laat kijken.

Het sociale medium had weinig andere keuze. Het schandaal rond het enorme datamisbruik door het Britse databedrijf Cambridge Analytica viel niet zomaar weg te wuiven. Het was de crisis te veel, na de schandalen rond de Russische beïnvloeding van de Amerikaanse presidentsverkiezingen in 2016.

Advertentie

Waar moet u vanavond (vanaf 20:15 uur) op letten bij het volgen van de twee hoorzittingen, in de Senaat en het Huis? Een overzicht.

1. Hoe komt CEO Mark Zuckerberg over?

Bent u slachtoffer van het datalek?

Facebook heeft een tooltje gepubliceerd waarmee u kunt checken of u getroffen bent door het beruchte datalek van Cambridge Analytica.

U kunt dat checken door eenvoudigweg deze link aan te klikken. U komt dan op een speciale Facebook-pagina terecht die meldt of uw data al dan niet gedeeld werden met Cambridge Analytica.

Het datalek ontstond via een Facebook-app met de naam 'This is your Digital Life'. De app kreeg niet alleen toegang tot data van de gebruikers ervan, maar ook tot de data van al hun contacten. Facebook meldde eerder dat de data van maximaal 61.000 Belgen via de app gedeeld werden.

Tot nu toe kon Zuckerberg altijd vermijden dat hij voor het Congres moest verschijnen. De Facebook-topman is immers geen geboren spreker. Wanneer hij moet spreken, zoals op de jaarlijkse F8-conferentie voor ontwikkelaars, is hij in een ‘vriendelijke’ omgeving en kan hij terugvallen op zijn grijze T-shirt en jeans en volgens een strak script verlopende uiteenzettingen.

Het is afwachten hoe Zuckerberg overeind blijft in een vijandige omgeving en in pak en das. Volgens de New York Times werkt Facebook samen met het kantoor WilmerHale aan een totale transformatie van zijn CEO. Maar dat garandeert niet dat hij overeind blijft bij onderbrekingen, bijkomende vragen of uitvallen van de parlementsleden.

2. Zijn de al genomen maatregelen voldoende?

Zuckerberg beloofde op 22 maart, vlak na het uitbreken van schandaal rond Cambridge Analytica, voor het Congres te getuigen. In dat tijdskader van bijna drie weken ondernam Facebook al een reeks maatregelen. Zo greep het fors in op de hoeveelheid data die externe bedrijven uit het platform kunnen halen. Sinds gisteren krijgen gedupeerde Facebook-gebruikers ook de melding of ze al dan niet betrokken waren bij het Cambridge Analytica-fiasco.

Maar tegelijk doken andere netelige kwesties op. Zo biechtte Zuckerberg tijdens een conferencecall met journalisten op dat de publieke informatie van het gros van de Facebook-gebruikers vast al eens ‘gescraped’ (‘afgeschraapt) was geweest. Dat was te wijten aan een functie waarmee je Facebook-leden kon opzoeken via hun e-mailadres of telefoonnummer.

3. Verschuilt Zuckerberg zich achter onwetendheid?

Een van de grote vragen in het Cambridge Analytica-schandaal is hoelang Facebook al wist dat het bigdatabedrijf persoonsgegevens zonder toestemming exploiteerde voor politieke doeleinden.

Advertentie

Volgens het financiële persagentschap Bloomberg konden medewerkers in voorbereidende vergaderingen niet bepaald adequaat op die vraag antwoorden. Ook op de vraag of nog andere partijen op Facebook fake news verspreiden dan wel data misbruiken, dreigen stiltes te vallen.

Gisteren schorste Facebook nog een ander databedrijf, CubeYou, dat gegevens verzamelde via valse voorwendselen en ze doorspeelde aan marketingbedrijven. Dat suggereert dat nog niet alle lijken uit de kast gevallen zijn en Zuckerberg geen sluitende antwoorden kan geven. Het kan de roep om regulering alleen maar versterken.

4. Hoe reageren beleggers tijdens de hoorzittingen?

Zuckerberg is geen geboren spreker. Het is afwachten of hij overeind blijft in pak en das, en in een vijandige omgeving.

Voor Facebook-beleggers wordt het vandaag en morgen bibberen en beven. Tweemaal vindt de hoorzitting plaats tijdens een normale handelsdag op Wall Street. De eerste sessie is er om kwart over twee ’s middags plaatselijke tijd voor twee Senaatscommissies, de tweede morgen om tien uur in het Huis.

Sinds het losbarsten van de rel rond Cambridge Analytica verloor het aandeel van Facebook al 15 procent. Het bedrijf is ‘nog maar’ 460 miljard dollar waard. De koers kan gekke capriolen maken als de man urenlang op de rooster wordt gelegd.

Zuck zegt sorry

Zowat iedereen verwacht dat Mark Zuckerberg zich dinsdag uitgebreid zal excuseren tijdens zijn hoorzitting voor het Capitool in Washington. Dat bleek ook in een statement dat de Facebook-topman maandag vrijgaf, en dat hij dinsdag nog eens zal voorlezen voor de Amerikaanse senatoren. 

Maar Zuckerberg heeft een veel langere voorgeschiedenis van 'sorry' zeggen. Zelfs in 2003, toen Facebook zoals we dat vandaag kennen nog niet bestond, moest Zuckerberg al eens door het stof toen hij zijn website FaceMash offline moest halen. Zijn medestudenten op Harvard pikten het niet dat gebruikers op die site zonder toestemming scores konden geven op foto's van andere sudenten.

  • In september 2006 - Facebook was toen al up and running - schopte Zuckerberg gebruikers tegen de schenen met de lancering van News Feed, een service waarmee je posts kon nalezen van mensen waarmee je niet bevriend bendt op de socialenetwerksite. Zuckerbergs reactie: 'Deze keer hebben we het echt verpest.'

  • In november 2007 bracht Facebook Beacon op de markt, een tool waarmee je kan checken wat je connecties hebben gekocht. Wie dat niet wilde tonen aan zijn Facebook-vrienden, moest dat expliciet aanvinken op de site. 'We hebben simpelweg slecht werk verricht, en ik excuseer me hier voor,' reageert de Facebook-topman. 'Ik ben er niet trots op en ik weet dat we beter kunnen.'

  • In april 2010 brengt The Wall Street Journal aan het licht dat Facebook adverteerders toelaat om te snuisteren in unieke identiteitsgegevens van zijn gebruikers. 'Soms gaan we te snel,' verontschuldigde Zuckerberg zich. 'Na de recente klachten te hebben gehoord zullen we hierop reageren.'

  • In november 2011 bereikt Facebook een schikking met de Amerikaanse concurrentiewaakhond, de Federal Trade Commission na een onderzoek over inbreuken op de privacy van zijn gebruikers. 'Ik ben de eerste om toe te geven dat we behoorlijk wat fouten hebben gemaakt', zei Zuckerberg toen. Intussen heeft de Federal Trade Commission een nieuw onderzoek geopend na het schandaal rond Cambridge Analytica. 

 

 

 

Advertentie
Gesponsorde inhoud