DPG Media kan toch nog naast RTL grijpen: waakhond stelt diepgaand onderzoek in
De Nederlandse mededinginswaakhond ACM opent een opvolgonderzoek naar de effecten van een overname van zendergroep RTL Nederland door het Belgische DPG Media. Die combinatie zou het bedrijf mogelijk te machtig maken op de nieuws- en advertentiemarkt.
De buit is nog niet binnen voor Christian Van Thillo. Met de vorig jaar aangekondigde overname van RTL Nederland voor 1,1 miljard euro leek de Vlaamse mediabaas eindelijk binnen te halen waar hij al zo lang op aasde: naast kranten en radio ook een aanwezigheid op de tv-markt in Nederland. Maar daar steekt de Autoriteit Consument & Markt (ACM), de Nederlandse mededingingswaakhond, misschien nog een stokje voor.
Op basis van het marktonderzoek zien we mogelijke nadelige gevolgen van de overname voor de omvang, kwaliteit en pluriformiteit van het algemene nieuwsaanbod.
De ACM laat vrijdag weten dat het een vervolgonderzoek instelt naar de potentiële gevolgen van de miljardendeal. ‘Op basis van het marktonderzoek zien we mogelijke nadelige gevolgen van de overname voor de omvang, kwaliteit en pluriformiteit van het algemene nieuwsaanbod aan consumenten’, schrijft de toezichthouder in een persbericht.
DPG Media geeft in Nederland met het AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool verschillende kranten uit. Daarnaast is DPG er actief als uitgever van tijdschriften en aanbieder van algemeen online nieuws, via de populaire website NU.nl. En dan zijn er nog de landelijke radiozenders Qmusic en JOE.
Met RTL erbij zou de positie van de Belgische mediagroep nog een pak steviger worden boven de Moerdijk. RTL heeft behalve verschillende commerciële tv-zenders en een belangrijke streamingdienst (Videoland) ook de website RTL.nl in portfolio, waarop algemeen nieuws wordt aangeboden.
Achter de betaalmuur
De ACM vreest dus dat de machtspositie van DPG in Nederland een nadelige invloed zou kunnen hebben op het nieuwsaanbod, door bijvoorbeeld artikels door te plaatsen op alle platformen in eigendom of meer gratis nieuws achter een betaalmuur te steken.
Maar ook op de advertentiemarkt zou de concentratie van zoveel mediakracht nadelige gevolgen kunnen hebben, vreest de ACM. ‘DPG Media kan dankzij zijn sterkere positie mogelijk een breder advertentiepakket gunstig aanbieden aan adverteerders, mede door de grote hoeveelheid gegevens die het heeft over zijn gebruikers’, klinkt het. ‘Het is de vraag of andere mediabedrijven na de overname nog voldoende kunnen concurreren om deze advertentie-inkomsten. Als dat niet het geval is, kan dat negatieve gevolgen hebben voor concurrenten, adverteerders en uiteindelijk de consument.’
De toezichthouder haalt tot slot aan dat DPG Media door de overname van RTL zijn onderhandelingspositie tegenover het Nederlandse persbureau ANP kan versterken en zo lagere tarieven kan onderhandelingen of zelfs invloed kan uitoefenen op de nieuwskeuze van ANP. Ook zou DPG mogelijk kunnen besluiten te stoppen met het afnemen van die diensten van ANP, wat negatieve gevolgen zou kunnen hebben voor andere mediabedrijven die rekenen op ANP en uiteindelijk ook voor het algemene nieuwsaanbod, aldus de toezichthouder.
Talpa
Het is niet de eerste keer dat de mededingingsautoriteit zich roert als het om RTL gaat. Oorspronkelijk wilde die fuseren met het Talpa van televisiemogol John de Mol. Maar die plannen werden gekelderd door de ACM vanwege de machtsconcentratie op het vlak van televisiereclame, wat de baan leek vrij te maken voor een overname door DPG.
We vinden het belangrijk dat de ACM dit traject zorgvuldig doorloopt en we wachten de uitkomsten rustig en vol vertrouwen af.
Maar het bedrijf van de familie Van Thillo krijgt dus toch geen vrije baan. Mogelijk concludeert de ACM na het opvolgonderzoek dat ook deze deal niet door de beugel kan, of stelt de waakhond voor bepaalde activiteiten af te stoten om de deal aanvaardbaar te maken. Voor alle duidelijkheid: ook een volledige aanvaarding van de deal kan nog steeds.
In een reactie zeggen RTL Group en DPG Media in ieder geval dat ze de overnameplannen willen doorzetten en vertrouwen hebben in een goede afloop. ‘De overname wordt voortgezet en de vergunning voor de overname wordt aangevraagd’, laten woordvoerders van beide mediagroepen weten aan ANP. ‘DPG Media vindt het belangrijk dat de ACM dit traject zorgvuldig doorloopt en we wachten de uitkomsten rustig en vol vertrouwen af’, klinkt het bij de Belgische mediagroep.
Meest gelezen
- 1 Verkoop e-auto's trekt aan, Tesla halveert in Europa
- 2 ‘Van 0 naar 1939 in 3 seconden’: affiches dopen Tesla om tot ‘Swasticar’
- 3 Musk botst op weerstand bij Amerikaanse ambtenaren
- 4 De Wever saneert dit jaar hooguit de helft van wat Europa vraagt
- 5 Jarenlange rechterhand van De Wever maakt comeback in Antwerpse politiek