Advertentie

Gezocht bij Twitter: rustgevende change manager zonder ego (m/v/x)

Elon Musk heeft onrust gecreërd ©AFP

Elon Musk heeft bevestigd dat hij geen CEO van Twitter blijft. Nu moet hij nog iemand vinden die ‘zot genoeg’ is om zijn job over te nemen. ‘Als hij maar geen spiegelbeeld van zichzelf kiest.’

Elon Musk kwam woensdagnacht in een tweet dan toch terug op de peiling die hij drie dagen eerder had georganiseerd, en waarin een meerderheid van de Twitter-community hem had weggestemd als CEO. ‘Ik neem ontslag zodra ik iemand vind die gek genoeg is de job te aanvaarden!’, verzekerde de eigenzinnige zakenman. ‘Daarna zal ik me alleen nog bezighouden met de software en serverteams.’

Advertentie

Met die laatste zin gaf Musk meteen aan dat hij over de schouder van de nieuwe CEO zal blijven meekijken. Software en servers vormen nu eenmaal de essentie van wat een socialemediabedrijf doet. En dus is de vraag welke manager bereid is zichzelf weg te cijferen als CEO van een noodlijdend bedrijf in de schaduw van een bemoeizuchtige eigenaar.

De essentie
  • Elon Musk heeft bevestigd dat hij geen CEO van Twitter blijft.
  • Een opvolger vinden, is niet evident. De volgende leider moet een moeilijk evenwicht vinden tussen veranderingsmanagement en interne rust.
  • Achter de ogenschijnlijke chaos die Musk veroorzaakt, schuilt volgens experts een bewuste strategie. Al moet de 'Chief Twit' wel zorgen dat hij de chaos niet op de spits drijft.

Katleen De Stobbeleir, professor en partner in Leadership & Coaching aan Vlerick Business School, denkt dat het met die zoektocht nog wel zal meevallen. ‘Twitter blijft toch een mooie naam om als CEO op je palmares te hebben. Er zijn wel wat mensen die dat als een mooie uitdaging zullen zien.’ Het zal uiteraard geen evidentie zijn om in de schaduw van Musk te moeten werken, maar volgens De Stobbeleir heeft de techmiljardair voldoende inzicht en zelfkennis om daar goed mee om te gaan.

Men zegt weleens dat mensen niet veranderen omdat ze het licht gezien hebben, maar omdat ze het voelen branden. Dat brandende platform heeft Musk nu gecreëerd

Katleen De Stobbeleir
Professor en partner in Leadership & Coaching aan Vlerick Business School

 Achter het ogenschijnlijke chaosmanagement van Musk schuilt ook een stuk strategie, klinkt het. ‘Om een veranderingstraject in te zetten moet je eerst een ‘sense of urgency’ creëren. Men zegt weleens dat mensen niet veranderen omdat ze het licht gezien hebben, maar omdat ze het voelen branden. Dat brandende platform heeft hij nu gecreëerd. Maar Musk beseft ook dat hij niet de persoon is die het bedrijf zal transformeren.’

Grove borstel

Michel De Coster
Michel De Coster ©rv

Eens aan de boom schudden was nodig, maar nu moet de Tesla-miljardair wel opletten dat hij zijn hand niet overspeelt, vindt Michel De Coster, een voormalige tech-CEO die al tien jaar leiders coacht en zopas het boek ‘Back to Basics in leiderschap’ heeft geschreven. ‘Ik hou wel van zijn stijl en ik had ook vragen bij het grote aantal werknemers van Twitter. Maar nu gaat hij er toch wat te veel met de grove borstel door. Je moet uiteindelijk wel nog mensen overhouden die de site overeind houden en die adverteerders kunnen aantrekken.’

‘De nieuwe CEO van Twitter zal in de eerste plaats een change manager moeten zijn, liefst iemand met een stevige ervaring en liefst iemand uit de techsector’, zegt De Stobbeleir. ‘De voormalige Facebook-topvrouw Sheryl Sandberg werd al genoemd. Al vrees ik dat het eerder iemand van zijn clubje zal worden, de PayPal Maffia.’

Advertentie

Geen spiegelbeeld

Dat is een verwijzing naar een groep voormalige werknemers van het betaalbedrijf PayPal, onder wie Elon Musk, die intussen verschillende techbedrijven hebben uitgebouwd. ‘Hopelijk kiest hij geen spiegelbeeld van zichzelf. Veel leiders trappen in die val, omdat ze iemand willen die meestapt in hun visie. Maar het zou best iemand zijn die complementair genoeg én aanvaardbaar voor het bedrijf is.’

Twitter heeft vooral een verzoener nodig, iemand die rust brengt, maar tegelijk kan verdergaan op het elan van verandering

Michel De Coster
Ex-CEO, coach en auteur

‘Nu hebben ze vooral een verzoener nodig, iemand die rust brengt, maar tegelijk kan verdergaan op het elan van verandering. Een crisismanager met een goede balans tussen grote kuis houden en goed besturen’, zegt De Coster. ‘Technische kennis lijkt me hier van minder belang. Wat Twitter doet, is ook geen rocket science.’

Blimsemafleider

Op zich is er geen reden waarom de volgende leider iemand van buiten het bedrijf moet zijn, zegt De Stobbeleir. ‘De initiële schok wordt wel vaak extern ingeleid. Dat kan soms helpen als een soort bliksemafleider om de nieuwe CEO aan het werk te zetten. Al zie je ook soms dat zo’n change manager op het einde van zo’n pijnlijk veranderingsproces zelf een stap opzijzet.’

Toch verwacht De Coster dat de nieuwe leider van Twitter een buitenstaander wordt. ‘Interne talenten zou je toch vrij snel moeten ontdekken. In elk geval moet het snel gaan. De klok tikt in het nadeel van Twitter.’

Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
Bart De Wever (N-VA) zag zijn opdracht vorige week verlengd worden door koning Filip.
Europa geeft België uitstel voor begroting, met strenge voorwaarden
België krijgt uitstel voor het indienen van zijn begrotingsplan bij Europa. De Europese Commissie stuurt deze week een brief waarin ze daarvoor de goedkeuring geeft. De nieuwe deadline ligt in april, maar dan moet ons land wel echt netjes alles inleveren.
Gesponsorde inhoud