Brussel schort geluidsboetes voor vliegtuigen op
De Brusselse regering zal tijdens de coronacrisis geen boetes uitdelen aan vrachtvliegtuigen die de geluidsnormen schenden.
Het federale kernkabinet nam dinsdag enkele opmerkelijke maatregelen om het resterende luchttransport in België te vergemakkelijken. Zo zijn de beperkingen op nachtvluchten tijdelijk opgeheven. Vrachtvluchten mogen tijdens de coronacrisis dag en nacht landen op Zaventem. In het weekend mogen vliegtuigen pas vanaf 6 uur 's ochtends opstijgen.
De maatregelen zijn het gevolg van een noodkreet die Air Cargo Belgium, de luchtvrachtfederatie op Brussels Airport, vorige week via een persbericht slaakte. Nu almaar meer luchtvaartmaatschappijen hun aanbod stopzetten, moet alle vracht die normaal in de buik van passagiersvliegtuigen meereist, via volvrachtvliegtuigen ('full freighters') weggeraken.
Vrachtvliegtuigen zijn momenteel wereldwijd erg gevraagd. Daarom willen vrachtmaatschappijen zo snel en efficiënt mogelijk laden en lossen, ook 's nachts dus. Maar in België botst de luchtvrachtsector, die onder meer medicijnen en mondmaskers transporteert, op meerdere praktische beperkingen.
Geluidsboetes
De delicaatste eis van de Zaventemse cargosector betrof evenwel een Brusselse aangelegenheid. In 2017 voerde het Hoofdstedelijk Gewest een nultolerantie in bij het overschrijden van de geluidsnormen. Die verstrenging trof vooral zware, luide vrachtvliegtuigen.
De Brusselse regering neemt zich voor geen boetes te innen zolang de coronacrisis duurt. Volgens de woordvoerder van de Brusselse minister van Leefmilieu Alain Maron (Ecolo) is er officieel nog geen beslissing genomen. Maar volgens informatie van De Tijd is er wel degelijk een akkoord bereikt over het hete hangijzer.
De Brusselse geluidsboetes zijn al jaren voer voor ruzie tussen Vlaanderen en Brussel. Zo riep de Vlaamse regering een belangenconflict in wegens de maatregel. Volgens Arnaud Feist, de topman van Brussels Airport, brachten de nieuwe geluidsboetes 'onherstelbare schade toe aan de luchthaven, de luchtvaartmaatschappijen en de hele Belgische economie'.
Meest gelezen
- 1 Europa laat Amerikanen, Britten en Turken niet meeprofiteren van defensiestimulus
- 2 IMF trekt aan alarmbel over Belgische begroting
- 3 Bij ene bank betaalt u beurstaks op Europese staatsobligaties, bij andere niet
- 4 CEO Albert Heijn stapt op
- 5 Europa wil spaar- en pensioengeld naar EU-investeringen sluizen, maar met een strategie alleen lukt dat niet