Advertentie

PostNL duwt Bpost naar dieptepunt op beurs

De pakjesactiviteit bij Bpost is fors teruggelopen, onder meer doordat mensen weer meer in bakstenen winkels shoppen. ©BELGAIMAGE

Na een winstalarm bij zijn concurrent PostNL is Bpost maandag naar het laagste punt sinds zijn beursgang gezakt. De dalende populariteit van onlineverkoop en de verminderde samenwerking met Amazon remmen het Belgische postbedrijf.

5,25 euro. Zoveel was een aandeel Bpost maandagochtend op de beurs waard. Het nationale postbedrijf stond zo op het laagste punt sinds het begin van zijn beurscarrière in 2013. Bpost, voor 51 procent in handen van de Belgische staat, ging toen naar de beurs tegen 14,50 euro per aandeel, bijna drie keer zoveel als vandaag.

Bpost flirtte vrijdag al met een diepterecord na de publicatie van tegenvallende kwartaalresultaten. Het postbedrijf boekte een aangepaste bedrijfswinst (ebit) van 93 miljoen euro, 20 procent minder dan het jaar ervoor. De nettowinst daalde met bijna een kwart. Opmerkelijker waren de allesbehalve rooskleurige vooruitzichten voor de rest van het jaar. CEO Dirk Tirez behield officieel de prognose voor een bedrijfswinst tussen 280 miljoen en 310 miljoen euro, maar zag niettemin een 'potentieel neerwaarts risico' van 40 miljoen euro. Dat interpreteerden analisten als een de facto winstalarm.

Advertentie
De essentie
  • Zowel Bpost als PostNL krijgt klappen op de beurs omdat de verwachtingen voor de rest van het jaar tegenvallen.
  • Door het dalende consumentenvertrouwen en de heropening van de winkels bestellen consumenten minder pakjes.
  • Postbedrijven kunnen de stijgende kosten voor lonen en energie niet meteen compenseren.
  • De resultaten van de tweede jaarhelft zullen cruciaal zijn voor Bpost.

De pessimistische vooruitzichten die de Nederlandse concurrent PostNL maandag uitstuurde, gaven Bpost een extra tik. PostNL zag de omzet 16 procent dalen en de winst met driekwart krimpen. In tegenstelling tot Tirez stuurde PostNL-CEO Herna Verhagen wel een winstwaarschuwing uit. PostNL rekent voor 2022 nog op een bedrijfswinst tussen 170 miljoen en 210 miljoen euro, een pak minder dan de 210 miljoen tot 240 miljoen die ze eind februari voorspelde.

40 miljoen
neerwaarts risico
Bpost ziet voor 2022 een 'potentieel neerwaarts risico' van 40 miljoen euro.

De twee postbedrijven zitten in hetzelfde schuitje. De eerste twee maanden van 2022 bij Bpost en PostNL verliepen in lijn met de verwachtingen. Maar sinds het begin van de oorlog in Oekraïne eind februari verminderen de verstuurde pakjesvolumes en stijgen de kosten meer dan voorzien.

Advertentie

Enerzijds is de e-commercestorm na de extreme coronaboost gaan liggen. Terwijl consumenten na de uitbraak van de coronapandemie zo massaal online boodschappen deden dat het netwerk van Bpost overbelast raakte, trekken velen na twee jaar thuisshoppen opnieuw naar de bakstenen winkel. 'Wij versturen 10 à 15 procent minder pakjes dan vorig jaar', zegt Wouter Torfs, de CEO van de gelijknamige schoenenketen en een grote pakjesklant bij Bpost. 'Onze winkels doen het veel beter, met een groei van 25 procent. Het is niet verwonderlijk dat mensen meer naar de winkel komen nu de covidcrisis is opgelost.' De populaire Duitse webshop Zalando boekte in het eerste kwartaal zijn eerste omzetdaling ooit.

60%
Amazon
Eind maart bedeelde Amazon al 60 procent van zijn pakjes in België zelf.

Anderzijds gaf de oorlog in Oekraïne het consumentenvertrouwen een klap. Door de hoge inflatie en de uit de pan rijzende energieprijzen geven consumenten minder geld uit en bestellen ze minder pakjes. Tegelijk zien Bpost en PostNL hun kosten oplopen, maar kunnen ze die niet meteen compenseren met hogere prijzen. Bpost rekent dit jaar op 17 miljoen euro aan extra uitgaven door automatische loonindexeringen in België, en 8 miljoen euro door de stijgende energiefacturen.

Amazon

Daarbij komt de agressieve insourcingstrategie die Amazon in veel landen in sneltempo uitrolt. De Amerikaanse e-commercereus brengt sinds vorig jaar zijn pakjes meer en meer zelf naar de Belgische consument. Eind dit jaar wil Amazon in Antwerpen zijn eerste eigen magazijn openen. In Brussel en Wallonië, waar Amazon veel sterker staat dan in Vlaanderen, hebben de Amerikanen die 'last mile' nu al in handen.

Het tweede kwartaal zal sowieso niet goed zijn. Alles hangt af van de tweede jaarhelft.

Michiel Declercq
Analist KBC Securities

Bijna de helft van de volumedaling bij Bpost is het gevolg van de nieuwe Amazon-strategie. Volgens Michiel Declercq, analist bij KBC Securities, is Amazon goed voor 20 procent van de Bpost-omzet in België. Bpost dacht tot voor kort dat Amazon dit jaar 40 procent van zijn volumes zelf in handen zou nemen, maar in maart bleek dat al opgelopen tot 60 procent. 'Alleen al door Amazon kan Bpost op jaarbasis 12 procent van zijn volumes verliezen', rekent Declercq voor.

Ook de komende maanden beloven moeilijk te worden voor postbedrijven. Terwijl Bpost eerder verwachtte dat de pakjesvolumes in België dit jaar zouden stabiliseren, verwacht het door de nieuwe marktontwikkelingen nu een volumedaling van 8 à 15 procent, erkende financieel directeur ad interim Koen Aelterman vrijdag op de analistenconferentie. De grote vraag is hoe lang de crisis in Oekraïne het consumentenvertrouwen naar beneden trekt. 'Het tweede kwartaal zal sowieso niet goed zijn', zegt Declercq. 'Alles hangt af van de tweede jaarhelft.'

Bpost heeft wel het voordeel dat de vergelijkingsmaatstaf dan lager ligt omdat de coronacrisis in de tweede helft van vorig jaar veel minder impact had op de pakjesmarkt. Daarnaast verwacht Bpost dat de insourcing door Amazon de komende maanden stabiliseert. In het vierde kwartaal hoopt het postbedrijf zelfs volumes van Amazon terug te winnen omdat de Amerikanen de eindejaarspiek niet alleen kunnen bolwerken. Ten slotte werkt federaal minister van Overheidsbedrijven Petra De Sutter (Groen) aan nieuwe wetgeving om de onderaanneming bij pakjeskoeriers aan banden te leggen. Dat kan de werking van PostNL, Bposts grootste pakjesconcurrent in België, sterk bemoeilijken.

Advertentie
Gesponsorde inhoud