Groenten en fruit trotseren coronavirus
De aanvoer van fruit en groenten naar Europa ondervindt nauwelijks hinder door het coronavirus. Ook de prijzen stijgen niet noemenswaardig.
Krijgen we straks een tekort aan bananen, kiwi's of citroenen als gevolg van de wereldwijde coranacrisis? 'Voorlopig zeker niet', zegt Johan Claes van Sea-Invest. 'Tenzij het volledig ontploft in Nieuw-Zeeland en men totaal geen mensen meer vindt om kiwi's te plukken. Voor de producten die wij behandelen - kiwi's, appelen, peren, citrusfruit, bananen, ananas, steenfruit - is het business as usual. Er is een beetje minder aanbod omdat sommige productielanden door de lockdown minder efficiënt plukken of transporteren, maar wij werken op normale kracht, capaciteit en snelheid.'
De Gentse havengroep Sea-Invest behandelt via zijn terminals van BNFW in Zeebrugge, Antwerpen, Rotterdam en Hamburg jaarlijks meer dan 2 miljoen ton fruit en is een van de grootste overslagbedrijven van fruit en fruitsappen ter wereld. Maandag komt aan de terminal in Zeebrugge het eerste kiwischip toe, zoals gepland. Claes: 'Ook de havenarbeiders werken zoals anders. Met dat verschil dat er veel meer veiligheidsmaatregelen zijn, wat ons uiteraard ook meer kost.'
Supermarkten
We zien geen druk op de prijzen. Voor ons is er geen impact van corona op groenten en fruit.
De supermarkten vrezen evenmin voor een tekort. 'De aanvoer van citrusvruchten vanuit Spanje verloopt iets moeilijker door de strengere grenscontroles, maar voor alles wat per schip wordt aangevoerd, is er geen probleem', zegt Roel Dekelver van Delhaize. Hij verwacht geen prijsstijgingen. 'Er wordt veel minder geleverd aan de horeca maar dat wordt gecompenseerd door leveringen aan winkels. Er is ook veel aanbod van Belgische producten. We zien geen druk op de prijzen. Voor ons is er geen impact van corona op groenten en fruit.'
De crisis heeft wel een impact op de logistiek van goederen en fruit, zegt Steve Alaerts van Foodcareplus, een expeditiebedrijf dat wereldwijd groenten en fruit verscheept. 'De export vanuit Europa lijdt onder het gebrek aan koelcontainers waarvan de 'flow' door de coronacrisis fors is dooreengeschud. Ook Brazilië en Afrika krijgen met dat tekort te maken.
De export van appels naar India - de grootste importeur - is bijna stilgevallen omdat het land dicht zit en waarschijnlijk krimpt ook de export van mango's en avocado's vanuit Afrika naar Europa door de beperkingen. Een mango kan je maar zes weken oogsten. Het transport van exotisch fruit zoals mango's, papaja's en gember dat voordien meekwam in het ruim van passagiersvliegtuigen, wordt dan weer duurder omdat nog amper trans-Atlantisch wordt gevlogen. Sommige fruitsoorten kunnen dus wel eens duurder worden'.