Containeroverslag doet Port of Antwerp-Bruges aanknopen met groei, ondanks lastige context
De havens van Antwerpen en Zeebrugge behouden hun leidende positie in de containeroverslag. Dat tonen de cijfers van 2024. Maar CEO Jacques Vandermeiren waarschuwt: 'Het is nooit een gewonnen race. Extra containercapaciteit is een noodzaak.'
Het havenbedrijf Port of Antwerp-Bruges sloot 2024 af met een totale goederenoverslag van 278 miljoen ton, een stijging van 2,3 procent. De groei wordt vooral gedreven door een sterke containeroverslag, blijkt uit de presentatie van de jaarcijfers. Vorig jaar passeerden bijna 9 procent meer containers in beide havens dan in 2023.
Volgens CEO Jacques Vandermeiren onderstreept dat de weerbaarheid van Antwerpen en Zeebrugge. 'Onze havens zijn resistent op de lange termijn, ondanks de moeilijke marktomstandigheden, economische tegenwind en geopolitieke spanningen. Ons aandeel op de containermarkt blijft stabiel, terwijl andere nabijgelegen havens, zoals Hamburg en Duinkerke, hun cijfers zien dalen. Alleen Rotterdam is nog groter dan wij, maar daar stagneren de cijfers, ondanks de aanzienlijke investeringen in de Maasvlakte.'
We zijn de lievelingsbestemming van de rederijen, maar hebben nog altijd meer capaciteit nodig, uiterlijk tegen 2030. Anders verschuift er handel naar de buurlanden.
Die trend zal doorzetten, meent Vandermeiren. Voor 2025 rekent hij op een record voor wat betreft de totale goederenoverslag. 'Dat is toch het signaal dat we krijgen van de rederijen en de containerterminals. We zijn de lievelingsbestemming van de rederijen, maar hebben nog altijd meer capaciteit nodig, uiterlijk tegen 2030. Anders verschuift er handel naar de buurlanden. Het is nooit een gewonnen race.'
De Antwerpse haven kampt al jaren met een capaciteitsprobleem voor containeropslag en -overslag. De Vlaamse regering werkt al geruime tijd bezig aan het een plan Extra Containerbehandelingscapaciteit Antwerpen (ECA). Daarvoor moeten in 2025 nog stappen gezet worden, was ook de boodschap van Johan Klaps, schepen van Haven in Antwerpen (N-VA). 'Dat is de hoogste prioriteit. Het is noodzakelijk en dringend om ECA te realiseren.'
Scheepvaartallianties
Nog in 2025 is het uitkijken naar de verdere impact van geopolitieke ontwikkelingen. 'In het Midden-Oosten zien we het staakt-het-vuren in Gaza, en er zijn signalen dat de Houthi's minder schepen zullen aanvallen', zegt Vandermeiren. 'Dat kan betekenen dat het Suezkanaal weer vrijkomt voor trafiek. Dan zijn we weer een stapje dichter bij het oude normaal. Dat kan een groot verschil betekenen voor de rederijen, die nu al een jaar een omweg maken langs Kaap de Goede Hoop, met potentieel zelfs overcapaciteit en dalende tarieven tot gevolg.'
Als het Suezkanaal weer bevaarbaar wordt, zal dat een groot verschil maken voor de rederijen, met potentieel zelfs overcapaciteit en dalende tarieven tot gevolg.
Op andere vlakken ligt het oude normaal minder binnen handbereik. Het havenbedrijf wacht de gevolgen van de tweede ambtstermijn van de Amerikaanse president Donald Trump af. 'Komen er heffingen op Europese auto's? Zal dat verder op de export wegen, die al onder druk staat door de worstelende Chinese economie? In november en december zagen we de overslag van roroschepen (roll on roll off, red.) al dalen. De overslag van nieuwe auto's daalde in 2024 met ruim 9 procent.'
En ook de veranderende scheepvaartallianties houden de gemoederen bezig. Begin dit jaar kondigden de Europese rederijen Maersk en Hapag-Lloyd een nieuwe alliantie aan, waardoor Antwerpen zijn functie als aanloophaven dreigt te verliezen. 'Jaarlijks passeert hier 800.000 teu (twenty feet equivalent, een eenheid voor containers, red.) aan containers van Maersk', zegt Vandermeiren. Een impact is dus reëel. De haven is daarvoor volop in gesprek met de rederijen, klinkt het.
Meest gelezen
- 1 Verkoop e-auto's trekt aan, Tesla halveert in Europa
- 2 ‘Van 0 naar 1939 in 3 seconden’: affiches dopen Tesla om tot ‘Swasticar’
- 3 Musk botst op weerstand bij Amerikaanse ambtenaren
- 4 De Wever saneert dit jaar hooguit de helft van wat Europa vraagt
- 5 Jarenlange rechterhand van De Wever maakt comeback in Antwerpse politiek