Advertentie

Nummer twee van Yahoo stapt op

Henrique de Castro (foto: Reuters)

De nummer twee van Yahoo, operationeel directeur Henrique de Castro, stapt op. Voor CEO Marissa Mayer opnieuw een - dure- tegenslag in haar pogingen de internetgroep weer relevant te maken.

Op het eerste gezicht kan de exit van operationeel directeur Henrique de Castro verbazen. Bij beleggers is Yahoo immers weer in: vorig jaar verdubbelde de beurskoers, zodat het internetportaal nu op het hoogste peil in acht jaar noteert.

Die hoge vlucht zegt echter bitter weinig over de operationele gang van zaken en heel veel over Alibaba. Yahoo heeft een belang in dat 'Chinees Amazon'. En dus stappen beleggers en masse in Yahoo als een manier om een voorschot te nemen op de naar verwachting euforische beursintroductie van die belangrijkste onlineretailer in de Volksrepubliek, dit voorjaar.

Advertentie

Operationeel loopt het nog steeds niet vlot. Yahoo heeft het moeilijk om in een internetwereld die door Google en Facebook beheerst wordt, weer zijn deel van het internetverkeer en dus advertentie-inkomsten te claimen.

Volgens het onderzoeksbureau EMarketer zag Yahoo zijn deel van de Amerikaanse online-advertenties in 2013 nog meer verschrompelen, van 6,8 naar 5,8 procent. De kloof met de 7,4 procent van Facebook verbreedt dus nog, terwijl Google met net geen 40 procent onaantastbaar blijft.

Grof geld

CEO Marissa Mayer stuurt nu de factuur voor die slinkende trend naar haar nummer twee. De Castro was in 2012 door Mayer voor grof geld bij Google weggeplukt om als operationeel directeur Yahoo weer op de kaart te zitten bij de adverteerters in Manhattan.

De Castro stuurt op zijn beurt een stevige factuur naar Mayer. Niet alleen kostte het haar flink geld om de man binnen te halen - hij was volgens The Wall Street Journal één van de best betaalde toplui van Silicon Valley - ook er weer van af raken kost flink geld. Naar verluidt zou de Castro een oprotpremie van 42 miljoen dollar meekrijgen.

 

Advertentie

 

Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
Alain De Laet, de eigenaar van Brouwerij Huyghe: 'Onze brouwerijen vullen elkaar aan. Delirium Tremens is een merk met een speels imago, terwijl de Gouden Carolus-bieren een klassieker imago hebben.'
Brouwer van Delirium Tremens koopt Gouden Carolus-brouwer Het Anker
Brouwerij Huyghe neemt haar sectorgenoot Het Anker over. De brouwer van Delirium Tremens krijgt er met Gouden Carolus een nieuw topmerk bij. ‘We zullen Gouden Carolus naar onze honderd exportlanden brengen’, zegt Alain De Laet van Huyghe.
Gesponsorde inhoud