Advertentie

IPO waardeert Twitter op maximum 11 miljard

(foto: Bloomberg) ©Bloomberg

Twitter krijgt bij het beursdebuut begin november een beurswaarde van maximum 11 miljard dollar (8 miljard euro) opgeplakt. Dat is minder dan de hooggespannen verwachtingen, maar nog altijd stevig voor de zeven jaar oude en nog altijd verlieslatende populaire microblogsite.

De beursgang van Twitter heeft veel weg van financiële striptease. De populairste microblogsite ter wereld geeft zowat wekelijks via een opgefrist registratiedocument bij de beurswaakhond SEC iets meer van zichzelf bloot.

Het jongste document leert dat Twitter maximum 80,5 miljoen aandelen wil verkopen, tegen 17 tot 20 dollar het stuk. Bijgevolg haalt het bedrijf maximaal 1,61 miljard dollar (1,17 miljard euro) op. Eerder liet het zeven jaar oude bedrijf al weten voor een notering op de New York Stock Exchange in plaats van Nasdaq te kiezen. 

Advertentie

Het prospectus leert ook dat er na de beursgang iets minder dan 545 miljoen aandelen Twitter zullen uitstaan. Bijgevolg zal een vrij beperkte 15 procent van de aandelen vrij verhandelbaar zjin, wat niet uitzonderlijk is voor een technologiedrijf dat pas op de beurs noteert.

Winst?

Aan de bovenkant van de prijsvork krijgt het 'bedrijf van de 140 karakters' een waardering van 10,9 miljard dollar (7,9 miljard euro) mee. Dat is iets minder dan de 15 miljard dollar die eerder de ronde deed, maar nog altijd stevig voor een tot nader order verlieslatend bedrijf. 

Over de eerste negen maanden boekte Twitter 134 miljoen dollar verlies op een omzet van 422 miljoen. Die omzet steeg jaar op jaar wel 106 procent.

Pas recent is het bedrijf met het oog op de beursgang ook echt gaan inzoomen op de vraag hoe hij de 253 miljoen - vaak trouwe - twitteraars en de exponentieel stijgende omzet in een rendabele onderste lijn kan vertalen. Dat gebeurt onder meer via de overname van MoPub, een bedrijf dat Twitter moet helpen meer mobiele advertentie-inkomsten aan te boren. 

Het verlieslatende Twitter contrasteert alleszins met de netwerksites Facebook en LinkedIn, die pas de stap naar Wall Street zetten als ze als winst draaiden. Het lijkt er wel op dat Twitter met de beursgang niet het onderste uit de kan lijkt te willen halen, door te passen voor de meer euforische waarderingen die de ronde doen. De groep zal zonder twijfel willen vermijden dat het zoals Facebook kort na de beursgang hard onderuit gaat, wat nooit goed is voor het imago.  

Advertentie

 

Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
Alain De Laet, de eigenaar van Brouwerij Huyghe: 'Onze brouwerijen vullen elkaar aan. Delirium Tremens is een merk met een speels imago, terwijl de Gouden Carolus-bieren een klassieker imago hebben.'
Brouwer van Delirium Tremens koopt Gouden Carolus-brouwer Het Anker
Brouwerij Huyghe neemt haar sectorgenoot Het Anker over. De brouwer van Delirium Tremens krijgt er met Gouden Carolus een nieuw topmerk bij. ‘We zullen Gouden Carolus naar onze honderd exportlanden brengen’, zegt Alain De Laet van Huyghe.
Gesponsorde inhoud