Advertentie

Netflix breidt livesport uit met American football

©USA TODAY Sports via Reuters Con

Netflix heeft van livesportevenementen een speerpunt gemaakt in de strijd tegen klassieke televisie. De streamingreus betaalde naar verluidt 150 miljoen dollar om op kerstdag twee wedstrijden van de populaire Americanfootballcompetitie NFL uit te zenden.

Vandaag op kerstdag kunnen Netflix-abonnees wereldwijd twee wedstrijden in de Americanfootballcompetitie live volgen. Netflix verwierf de uitzendrechten voor Baltimore Ravens tegen Houston Texans, en Kansas City Chiefs (met superster Patrick Mahomes) tegen Pittsburgh Steelers.

De wedstrijden krijgen voor de gelegenheid een extra showgehalte à la de Superbowl, met optredens van Mariah Carey in Baltimore en van Beyoncé tijdens de pauze in Kansas.

Advertentie

Het persbureau Bloomberg meldde eerder al dat de streamingdienst zowat 150 miljoen dollar neertelde voor de streamingrechten. Daarnaast verzekerde Netflix zich ook van minstens één wedstrijd op kerstdag in de komende twee jaren.

Burcht slopen

Voor Netflix is livesport op zijn platform een nieuw wapen geworden om meer klanten aan te trekken en aan zich te binden. Livesport is zowat de laatste burcht van klassieke televisie, maar die burcht proberen streamers beetje bij beetje te slopen.

5 miljard
Netflix betaalde eerder al 5 miljard euro voor de live-uitzendingen in de Verenigde Staten van het worstelcircus World Wrestling Entertainment (WWE).

Dat begint met enkele experimenten om af te tasten hoe dat model voor streamers winstgevend kan zijn. Livesport trekt niet alleen veel kijkers, maar ook adverteerders zijn erop verlekkerd omdat het alle leeftijden aantrekt en kijkers de reclame moeten uitzitten in plaats van ze te kunnen doorspoelen.

Met de wedstrijden van de NFL betreedt Netflix deze keer de populairste sportcompetitie in de VS. Eerder pakte de streamingreus al uit met een golftornooi en een livetennismatch tussen de Spaanse sterren Rafael Nadal en Carlos Alcaraz.

Eerder dit jaar creëerde Netflix een hype met de boksmatch tussen Mike Tyson en Jake Paul, een jonge influencer die met zijn eigen YouTube-kanaal meer dan 20 miljoen volgers heeft.

Advertentie

Vanaf januari zijn er ook wekelijks livematchen en randanimatie van het WWE-worstelen, waarvoor Netflix miljarden betaalde.

Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
Aflopende Oekraïens-Russische deal verhoogt druk op Europese gasprijzen
Stevent Europa af op een nieuwe gascrisis? Eind dit jaar loopt een akkoord over de doorvoer van Russisch gas in Oekraïne af, zonder uitzicht op een hernieuwing. Dat zet druk op de gasprijzen.
Gesponsorde inhoud