'Thuiswerkers willen de tuin zien'
Andreas De Smedt (31) richtte zijn bedrijf op in volle coronacrisis en profiteerde van het momentum om modulaire en flexibele werkoplossingen te verkopen.
Toen hij afstudeerde als burgerlijk ingenieur ging Andreas De Smedt aan de slag bij de autobouwer Toyota. Maar hij kon er moeilijk aarden. 'Ik kon me niet concentreren in zo’n groot landschapsbureau. Er was veel stress, veel burn-outs, en er was geen ontsnappingsroute naar de natuur.'
Hij ging halftijds aan de slag bij de kaasmakerij Lindenhof, het bedrijf van zijn vader. De rest van de tijd besteedde hij aan zijn passie - het ontwerpen van buitenmeubilair - zodat hij de band met de natuur kon realiseren. 'Het was voor mijn vader moeilijk te begrijpen dat ik niet verder wilde in zijn bedrijf. Maar ik wilde creatief zijn. Ik had mijn passie gevonden in het ontwerpen van meubels', vertelt De Smedt. Drie jaar lang zaagde en schaafde hij aan zijn ontwerp. 'Ik maakte meer dan honderd ontwerpen voor het goed zat.'
- Andreas De Smedt richtte Notadesk in volle coronacrisis op.
- Met zijn kantoormeubelen voor thuiswerk vulde hij een gat in de markt.
- Hij begon zijn bedrijf met 10.000 euro kapitaal.
Toen de coronacrisis uitbrak, zag hij het gat in de markt. 'Het idee om flexibel te werken is doorgebroken toen iedereen moest thuiswerken. Voor corona werkte 6 procent van de mensen van thuis, nu is dat 43 procent', zegt De Smedt. 'Mensen willen werken bij de zandbak van hun kinderen, in het bos of rechtstaand aan het raam, met uitzicht op de tuin.' Dat was voor hem het signaal om in augustus 2020 zijn bedrijf Notadesk (Not a desk) op te richten.
De Smedt begon zijn bedrijf met 10.000 euro kapitaal. Voor de lancering van zijn eerste product - een tafeltje om aan het raam te plakken - deed hij een beroep op Kickstarter, een crowdfundingwebsite. Vandaag zit de ingenieur, die ook een jaar aan de Solvay Business school studeerde, aan zijn vierde product: de chAIR, een lichte en opklapbare stoel met klaptafeltje waarmee je mobiel kan werken.
Over tien jaar wil ik 50 miljoen euro omzet draaien.
De verkoop aan particulieren genereert een stabiele inkomstenbasis, maar De Smedt mikt ook op bedrijven. Notadesk levert in België, de VS, Canada en Japan. 'We zijn meteen internationaal gegaan.' Vandaag boekt Notadesk elke maand 25.000 euro. 'Ik wil dit jaar afsluiten met 500.000 euro omzet.'
Notadesk werkt met vier freelancers: twee voor de digitale marketing en twee om de verkoop via platformen als Etsy, Bol of Amazon voor te bereiden. Het Gentse bedrijf spiegelt zich aan het Nederlandse Fatboy, dat oorspronkelijk alleen zitzakken verkocht en nu een heel gamma aan meubels verkoopt. 'Over tien jaar wil ik 50 miljoen euro omzet draaien.'
Meest gelezen
- 1 Na bijna zes maanden blijft De Wever zelfde rondje draaien
- 2 Voedingsreus Cargill schrapt duizenden jobs, in België verdwijnen 164 banen
- 3 Geen cookies? Dat is dan 3,99 euro per maand, overweegt DPG Media
- 4 Chaos in Zuid-Korea nadat president onverwacht staat van beleg heeft afgekondigd
- 5 De vijf koppijndossiers van het onthoofde Stellantis