Recordverlies en vertraging voor Tesla
De maker van elektrische auto's stelt zijn productiedoelen voor het populaire Model 3 met drie maanden uit.
Tesla heeft in het derde kwartaal een verlies van 619,4 miljoen dollar gemaakt, het hoogste verlies in zijn geschiedenis. Het bedrijf is sinds zijn beursnotering nog maar in twee kwartalen winstgevend geweest.
De rode cijfers zijn vooral het gevolg van de aanloopkosten voor de productie van het compacte Model 3, de auto die het eerste massamodel moet worden van de Amerikaanse producent van elektrische auto’s.
De productie van Model 3 valt tot nu toe tegen. Tesla moet daarom de productiedoelstellingen met drie maanden vertragen. Eerder had Tesla beloofd dat het voor het eind van het jaar 5.000 exemplaren per week zou kunnen bouwen. Dat doel is nu verschoven naar eind maart volgend jaar. En de belofte om uiteindelijk minstens 10.000 Model 3’s per week te bouwen zou wel eens helemaal kunnen sneuvelen.
Het concern wijt de vertraging vooral aan problemen bij zijn batterijenfabriek in Nevada. Daar lukt het maar moeilijk om een productielijn op te zetten voor de massale productie van batterijpakketten.
Uitstel
Begin oktober meldde voorzitter en CEO Elon Musk dat er in het derde kwartaal maar 260 auto's van het nieuwe model van de band liepen, terwijl het de bedoeling was dat het er minstens 1.500 zouden zijn. Musk noemde de productie-opstart van Model 3 een ‘production hell’. Door allerlei problemen zouden de auto’s nu met de hand in elkaar geschroefd worden. Ook de voorstelling van een volledig elektrische vrachtwagen werd uitgesteld, volgens Tesla omdat alle aandacht nodig was voor het oplossen van de productieproblemen met Model 3. Musk belooft de elektrische vrachtwagen nu op 16 november voor te stellen.
De omzet steeg tegenover het derde kwartaal van vorig jaar met 30 procent tot 2,98 miljard dollar. Dat is ietsje meer dan analisten hadden verwacht.
Vers geld
Door alle problemen met Model 3 verlaagt Tesla ook zijn toch al vage winstdoelstellingen. Terwijl het bedrijf tot nu toe beloofde dat de bruto winstmarge op een gemiddelde Model 3 zo’n 25 procent van de verkoopprijs zou zijn, is dat nu bijgesteld tot 15 procent. Het gaat wel om een niet-gestandaardiseerde winstmarge.
Maar winst maakt Tesla als bedrijf vooralsnog niet. Integendeel. De investeringen in de productie-faciliteiten voor Model 3 en de ‘Gigafactory’ voor batterijen in Nevada slurpen cash. Aan het eind van het derde kwartaal had Tesla nog 3,5 miljard dollar in kas. Dat is grotendeels te danken aan een kapitaalronde in augustus die het bedrijf moeiteloos 1,8 miljard dollar opleverde. Dat was hard nodig, want alleen al in het voorbije kwartaal verbrandde Tesla meer dan 1,4 miljard dollar cash.
Meest gelezen
- 1 Belfius wil stad Bergen niet financieren na doorbraak extreemlinkse PTB
- 2 Golf aan betaalbare e-auto’s op komst, met dank aan strenge uitstootregels
- 3 Nvidia overtreft opnieuw de verwachtingen
- 4 Gentse techspeler Lighthouse haalt 350 miljoen euro op en wordt miljardenbedrijf
- 5 'Rusland viel Oekraïne aan met intercontinentale ballistische raket'