Audi Brussels krijgt productie elektrisch succesmodel
Audi Brussels gaat de komende vier jaar zo'n 10.000 exemplaren per jaar van de Q4 e-tron bouwen. Zo profiteert de autofabriek in Vorst van het grote succes van de middelgrote elektrische SUV van Audi.
Audi Brussels zal vanaf de zomer niet alleen de grote elektrische SUV e-tron bouwen, maar dagelijks ook een zeventigtal exemplaren van de iets kleinere en goedkopere Q4 e-tron. Tot 2026 moeten dat er in totaal ongeveer 40.000 worden.
Dat bleek woensdag bij de start van de productie van de gefacelifte e-tron, die meteen wordt omgedoopt tot Q8 e-tron. De Tijd meldde eind september dat de vakbonden bij Audi Brussels op de hoogte gebracht waren van de komst van het tweede model.
- Audi Brussels gaat de komende vier jaar zo'n 10.000 exemplaren van de middelgrote elektrische SUV Q4 e-tron bouwen.
- Het nieuwe model komt op dezelfde productieband als de vernieuwde Q8 e-tron, waarvan woensdag het eerste exemplaar van de band rolde.
- De Brusselse vestiging heeft lang gelobbyd voor de komst van een tweede model, dat de fabriek toekomstbestendiger maakt.
De Q4 e-tron is met afstand de best verkochte elektrische Audi. Ook in ons land is het een van de populairste elektrische auto's, samen met de Volvo XC40 Recharge. Volgens importeur D'Ieteren werden in België dit jaar bijna 7.000 elektrische Q4 e-trons verkocht. Het model staat vanaf iets minder dan 60.000 euro in de prijslijst van Audi, ruim 15.000 euro minder dan de grotere Brusselse broer Q8 e-tron.
Maar wie een Q4 e-tron wil bemachtigen, moet veel geduld hebben. 'Op dit moment bedragen de levertijden, afhankelijk van de uitrusting, ongeveer anderhalf jaar', zegt de woordvoerster van Audi-invoerder D'Ieteren, Sofie Luyckx. 'Met de extra productie hopen we de levertijden te kunnen verkorten.'
Werkzekerheid
De lange wachttijden zijn een gevolg van de combinatie van het succes van het model en de aanhoudende tekorten aan chips en batterijmaterialen. Die vertragen de productie in de hele auto-industrie. Tot nu wordt de Q4 e-tron alleen gemaakt in de Volkswagen-fabriek in het Oost-Duitse Zwickau, waar ook de elektrische Volkswagen ID.3 gebouwd wordt.
Met de beperkte facelift moet de Q8 e-tron ook de komende vier jaar nog genoeg gegadigden trekken. Tegen 2026 komt er een volledig nieuwe opvolger. Audi besliste vorig jaar al dat ook die in Vorst gebouwd zal worden. Daarmee lijkt de werkzekerheid voor de ruim 3.000 werknemers van Audi Brussels gewaarborgd tot 2030.
Het management en de vakbonden bij Audi Brussels hebben altijd gepleit voor de komst van een extra model naar Vorst. De afhankelijkheid van één model geldt in de auto-industrie als een gevaar. Als dat ene model geen commercieel succes is, staat de toekomst van de hele fabriek ter discussie.
Daar komt nog bij dat de autofabriek efficiënter gebruikt kan worden als er meerdere modellen worden geproduceerd. Naarmate een model langer in productie is, zakt de populariteit. Die lagere productie kan dan opgevangen worden door van het andere model net een nieuwe versie te introduceren met bijbehorende hoge vraag.
De directeur van Audi Brussels, Volker Germann, zei woensdag dan ook 'dat het altijd beter is om op twee benen te staan, in plaats van op één'. De afgelopen vier jaar zijn in Vorst ruim 150.000 e-trons gemaakt.
School gemaakt
De fabriek in Vorst heeft de afgelopen jaren school gemaakt in het Audi-universum. Met de toekenning van de productie van de e-tron was Audi Brussels de eerste Audi-fabriek die op grote schaal elektrische auto's bouwde. Werknemers uit Brussel hebben de voorbije jaren hun kennis over de bouw van e-auto's gedeeld met de Duitse fabrieken in Ingolstadt en Neckarsulm.
De komst van de Q4 e-tron schept niet meteen meer werkgelegenheid in Vorst. Anders dan voor de Q8 e-tron zullen de batterijen voor de Q4 niet in Brussel geassembleerd worden. De Q4-batterijen komen uit Duitsland.
Meest gelezen
- 1 Trumps vete met Zelensky scheurt westerse alliantie uiteen
- 2 NAVO-leider Rutte dringt aan op herstel van Zelensky-Trump-relatie, Orbán wil EU-gesprek met Rusland
- 3 De middenstand regeert het land niét, zegt econoom Johan Lambrecht: 'Managers zijn geen ondernemers, maar ze kapen wel het debat'
- 4 Starmer ontvangt Zelensky en Europese leiders in Londen: wat staat op de agenda?
- 5 Sam Baro, ondernemer en eigenaar van AA Gent: ‘Ik pak graag dingen vast waarvan een ander zegt: daar moet je niet aan beginnen’