Advertentie

Webvertising: zelf doen of uitbesteden?

Wil u adverteren op de site van een derde partij, dan kan u soms bij de sites zelf terecht. Een partij als MSN van Microsoft regelt de reclame op portaalsite MSN bijvoorbeeld zelf. Net als de meeste andere zoeksites. Maar meestal moet u aankloppen bij een regie, een partij die tussen adverteerders en uitgevers van websites met reclameruimte staat. Regies hebben bekende sites in hun portefeuille en verkopen hun mediaruimte. De drie grootste zijn Beweb (met de sites van onder meer AdValvas, Gouden Gids, Telenet en ZDNet), Hi-Media (met eBay en Tiscali) en AdLINK (met onder meer de sites van VT4). Er zijn ook gespecialiseerde regies. Vrij bekend is bijvoorbeeld de regie Trustmedia, met in portefeuille kranten, magazines, websites en teletekst/televisie uit de zakelijke sfeer. De Belgische site van Trustmedia zijn Tijdnet en Investisseur.be. In de sector van de internetregies volgde de concentratiebeweging even snel als de expansie van de voorgaande jaren. Zo sloten de voorbije twee jaar de regies 24/7 en Ad2-one in België hun deuren en stootte de Vlaamse Audiovisuele Regie (VAR) haar internetactiviteiten af. En mogelijk is de concentratie nog niet ten einde.