Via de portal MyRent biedt de FOD Financiën al enige tijd de mogelijkheid om huurcontracten en plaatsbeschrijvingen te registreren. Struikelblok voor een efficiënt gebruik van MyRent was echter dat het systeem geen digitale handtekeningen herkende. ‘Daarom zijn we met Financiën gaan praten,’ zegt Filip Dewaele, ceo van Dewaele Vastgoedgroep. ‘En wij zijn samen tot een oplossing gekomen.’
Digitale handtekening
‘Dit betekent een grote besparing van tijd maar ook van papier.'
Het immobiliënbedrijf Dewaele ontwikkelde van zijn kant een digitaal platform waarmee alle documenten die rond een huurovereenkomst hangen –huurcontract, plaatsbeschrijving, huurwaarborg, overdracht van watermeter,…- verzameld worden. Daaraan werd het e-signerplatform Connective gekoppeld waarmee de documenten door alle partijen in een beveiligde omgeving digitaal ondertekend kunnen worden.
‘Vandaag gaat er nog heel veel tijd verloren met het opsturen van documenten en wachten op handtekeningen,’ zegt Filip Dewaele; ‘Vaak kan zo’n proces zelfs een paar weken in beslag nemen, en dat enkel om twee of drie handtekeningen op één document te krijgen. Door al die processen te digitaliseren, boeken we nu een gigantische tijdswinst en kan een document in principe op vijf minuten door alle partijen ondertekend worden.’
Grote besparingen
In aanwezigheid van Alexander De Croo, minister Digitale Agenda, werd dinsdagochtend in Gent de eerste volledig digitale huurtransactie afgesloten, waarbij de digitale documenten op basis van hun elektronische handtekening via MyRent bij de FOD Financiën werden geregistreerd. ‘Dit betekent een grote besparing van tijd maar ook van papier,’ verzekerde de minister. 'Ik ben blij dat Dewaele dit initiatief genomen heeft. En ik hoop dat anderen zullen volgen.'
Dewaele werkt met zijn digitale platform ook voor de verkoop van vastgoed. Maar in tegenstelling tot huurcontracten, worden kooptransacties niet via MyRent geregistreerd. De registratie van de aankoop van vastgoed gebeurt immers nog altijd door een notaris.
Verkoopovereenkomsten via e-mail
In het kader van de verdere digitalisering moet het binnenkort ook mogelijk worden om verkoopovereenkomsten via e-mail af te sluiten. Op grond van de wet op de elektronische handel uit 2003 was dat niet mogelijk. De wet werd aangepast zodat een akkoord via elektronische weg voortaan ook als juridisch bewijs van een transactie kan gelden. Voorlopig is het nog wel wachten op de handtekening van enkele ministers onder de wetswijziging, luidt het op het kabinet van minister De Croo.De nieuwe wet wordt normaal gezien in de loop van de komende weken in het Staatblad gepubliceerd en treedt dan tien dagen later in werking.