‘De kantoorhouder kan je een commerciële korting op de affichetarieven toekennen op basis van het hele plaatje’, licht woordvoerster Hilde Junius toe. ‘Daarbij speelt het risico van het dossier en de trouw van de klant: zijn we je hoofdbank, heb je andere producten bij ons,… De verzekeringen spelen dus nog een rol bij het bepalen van de commerciële korting, maar ze worden niet meer als voorwaarde in je contract opgenomen. De commerciële korting heb je voor de hele looptijd, ook al verandert je klantenprofiel.’
Is de korting wel voorwaardelijk, dan heeft de bank het recht ze in te trekken als de klant bijvoorbeeld zijn brandverzekering elders neemt. BNP Paribas Fortis past dat recht in de praktijk echter slechts uitzonderlijk toe.
‘Bovendien krijgt de kantoorhouder door de nieuwe aanpak meer ruimte om op basis van verschillende elementen een commerciële korting voor te stellen. Vroeger moest hij vaker de toestemming vragen aan het regioniveau om bovenop de conditionele kortingen een extra inspanning te doen', zegt Junius.
Onder meer de makelaars waarschuwen al langer voor de koppeling van producten, waardoor klanten soms een minder gunstig geprijsde verzekering voor lief nemen om hun hypothecair tarief te kunnen behouden. Nu blijkt dat de perceptie dat de klant ‘vast zit’ soms sterker is dan de realiteit. Al hangt het af van bank tot bank. AXA bijvoorbeeld, geeft ook aan dat ‘de soep niet zo heet gegeten wordt als ze opgediend wordt’. ING daarentegen zegt het hypothecair tarief te herberekenen als de klant niet langer aan de voorwaarden wenst te voldoen. Ook Belfius en KBC houden vast aan het principe dat de korting wegvalt voor de resterende looptijd als men bijvoorbeeld de brandverzekering elders neemt.