Het was gewezen Vlaams minister van Energie Annemie Turtelboom (Open VLD) die begin 2016 de ‘zero-emissiepremie’ invoerde: een premie van 2.000 à 4.000 euro voor kopers van een elektrische auto. De bedoeling was om de aankoop van milieuvriendelijke auto’s te stimuleren en zo de luchtkwaliteit te verbeteren.
Een succes is de zero-emissiepremie nooit geweest. In 2017 werd amper 1,15 miljoen euro van de subsidiepot van 5 miljoen euro gebruikt. Vorig jaar bleef 6,45 miljoen euro onaangeroerd. Bijgevolg werd de premie uitgebreid naar deelauto’s, taxi’s, vzw’s, motor- en bromfietsen. Met als resultaat dat vorig jaar amper de helft van de 970 premies die Vlaamse particulieren kregen voor elektrische auto’s was bestemd.
Toch verlengde in mei vorig jaar, enkele dagen voor de verkiezingen, toenmalig minister van Energie Lydia Peeters (Open VLD) het subsidiesysteem tot eind 2020. Maar intussen heeft Zuhal Demir (N-VA), de nieuwe minister van Energie, beslist om de premie te schrappen. Het argument is dat het aantal wagens dat met de premie wordt gekocht te klein is en dat het bovendien om dure auto’s gaat die vooral door bedrijven worden gekocht.
Wie voor 31 december 2019 nog een elektrische wagen bestelt, kan nog een zero-emissiepremie krijgen. De aanvraag daarvoor moet dan wel voor 1 november 2020 worden ingediend.
50 nieuwigheden die uw portemonnee raken.