Wie van zijn werkgever of vennootschap een bedrijfswagen krijgt en die wagen ook voor het woon-werkverkeer of privéverplaatsingen mag gebruiken, wordt op dat voordeel belast. De belasting wordt niet berekend op het werkelijke voordeel, maar op een forfaitair voordeel van alle aard. Een van de elementen in de berekeningsformule is de CO2-uitstoot.
Elk jaar wordt een referentie-uitstoot bepaald. De referentie voor volgend jaar hangt af van de gemiddelde uitstoot van de nieuw ingeschreven wagens tussen oktober 2017 en september 2018. Maar Belgen kopen steeds vaker auto's met een hoge CO2-uitstoot. ‘Voor het eerst daalt die referentie-uitstoot niet, maar stijgt hij’, zegt Jef Wellens, fiscalist bij Wolters Kluwer. ‘Daardoor zal het belastbare voordeel van een bedrijfswagen volgend jaar met zo’n 2 tot 6 procent dalen.’
Het belastbare voordeel van een bedrijfswagen daalt volgend jaar met zo’n 2 tot 6 procent.
CO2-uitstoot
In de berekeningsformule van het belastbare voordeel wordt de uitstoot naar een CO2-coëfficiënt vertaald. De basis-CO2-coëfficiënt van 5,5 procent geldt voor een auto met een standaarduitstoot. Voor benzine-, lpg- of aardgaswagens stijgt die standaard in 2019 van 105 naar 107 gram per kilometer. Voor dieselwagens is er een stijging van 86 naar 88 gram per kilometer.
Als uw auto een hogere uitstoot heeft dan de standaard, wordt de CO2-coëfficiënt in de berekeningsformule met 0,1 procent verhoogd per extra gram CO2, tot een maximum van 18 procent. Auto's met een lagere uitstoot worden beloond: de coëfficiënt wordt met 0,1 procent verlaagd per gram CO2, zonder dat het percentage onder 4 procent kan dalen.
‘Hoeveel het belastbare voordeel volgend jaar exact daalt, hangt af van de cataloguswaarde en de CO2-uitstoot van de wagen’, zegt Wellens. ‘Voor een dieselwagen met een cataloguswaarde van 30.000 euro en een CO2-uitstoot van 90 gram daalt het belastbare voordeel van 1.517 naar 1.466 euro. Voor een diesel met een cataloguswaarde van 40.000 euro en een CO2-uitstoot van 110 gram is er een daling van 2.708 naar 2.640 euro.’
Milieuvriendelijk
Bestuurders van milieuvriendelijke auto's, zoals elektrische of hybride wagens, worden belast op een minimumvoordeel, ook al stoot de auto weinig of niets uit. Ook de meest vervuilende auto's worden niet zwaarder belast, omdat ze al het maximale belastbare voordeel hebben.
Ouderdom
Naast de CO2-uitstoot en de cataloguswaarde is ook de leeftijd bepalend voor het belastbare voordeel. Voor elk jaar dat na de eerste inschrijving verstrijkt, daalt de cataloguswaarde 6 procent. Het percentage kan maximaal tot 70 procent van de cataloguswaarde dalen. Dat wordt bereikt als de wagen zes jaar oud is.