Van nul naar 40.000 geleasede bedrijfsfietsen in nog geen twee jaar. ‘De explosieve opmars van de leasefiets voor woon-werkverkeer slaat iedereen met verstomming’, steekt Tom Vlaminck, verantwoordelijke leasefietsen bij KBC Autolease van wal. De leasefiets is ‘het juiste product op het juiste moment’, voor werknemers, bedrijven én beleidsmakers.
Vlaminck: ‘Werknemers wantrouwen het openbaar vervoer en met een ochtendspits die nagenoeg naadloos overvloeit in de avondspits zijn velen het filebumperen meer dan beu. Met de fiets pendelen is niet altijd sneller, maar het geeft wel een heel ander gevoel dan stil te zitten in de wagen. Bovendien voorzien steeds meer werkgevers in douches en omkleedruimtes. En met een elektrische fiets trappel je jezelf niet compleet in het zweet en je kan er langere afstanden mee overbruggen.
De explosieve opmars van de leasefiets voor woon-werkverkeer slaat iedereen met verstomming.
De beleidsmakers beseffen dat ze de mobiliteitsknoop niet kunnen ontwarren met dure infrastructuurwerken. Dus zien ze er geen graten in om leasefietsen fiscaal te stimuleren. Waardoor bedrijven enthousiast op de kar springen omdat ze er hun mobiliteitsfrustratie deels mee kunnen oplossen én in dezelfde beweging ook op een sympathieke manier al hun werknemers flexibel kunnen verlonen.’
Het succes van de leasefiets gaat hand in hand met de ontdekking van de elektrische fiets als handig pendeltuig. Bij KBC Autolease, dat een derde tot een kwart van de fietsleasemarkt inneemt, is 75 procent van de leasefietsen elektrisch, waarvan een kwart speedpedelecs die tot 45 km/u halen.
Vlaminck: ‘Aan de keuze voor elektrisch hangt wel een prijskaartje. Onder andere wegens de stevige motor die nodig is om u elke dag op het werk te krijgen - niet alle batterijen kunnen 40 km overbruggen in één oplaadbeurt -, moet u toch rekenen op een investering van 3.500 à 4.000 euro. Wie een fiets leaset, hoeft dat bedrag niet in een keer op te hoesten. Maar de leasebedrijfsfiets heeft nog troeven.
Waarom leasen via het werk?
Vaak kunt u via het bedrijf voor dezelfde investering een kwalitatievere fiets leasen. Zeker als de bedrijfsfiets deel uitmaakt van een flexibel loonsysteem waarbij brutoloon wordt omgezet in een fiets. Kristof Huysecom van KBC Autolease rekent voor. ‘Stel dat een werknemer 50 euro brutoloon inruilt. Netto kost hem dat ongeveer 25 euro, maar daar staat wel een leasebudget van circa 70 euro tegenover. Uitgaande van een leasetermijn van 36 maanden beschikt de werknemer over een budget van 2.500 euro (70 x 12 x 3), een veelvoud van de 900 euro (25 x 12 x 3) die hij uit zijn nettoloon kan besteden’.
‘Een bijkomende troef van fietsleasing is dat de werknemer ontzorgd wordt’, vult Veerle Michiels, juridisch medewerker bij het hr-dienstenbedrijf SD Worx aan. ‘Een diefstalverzekering, het fietsonderhoud, pechverhelping, het kan allemaal opgenomen worden in het leasepakket.’ Uiteraard verhogen die diensten het maandleasebedrag, maar wie zelf een fiets koopt, moet het allemaal zelf doen. Of het risico nemen het zonder te doen.
Moet mijn werkgever me een leasefiets aanbieden?
‘De werkgever beslist of hij leasefietsen opneemt in zijn loonbeleid en welk kader hij daarvoor uitwerkt’, stelt Dieter Snauwaert, coördinator van Bike To Work, een initiatief van de Fietsersbond om het gebruik van de fiets voor woon-werkverplaatsingen te stimuleren. ‘Al kan een duidelijke interesse bij de werknemers de werkgevers zeker triggeren om een dergelijk fietsplan uit te werken’, stelt hij vast.
Kan ik mijn bedrijfsfiets zelf samenstellen?
Dat is een keuze die de werkgever maakt. ‘De meeste werkgevers laten werknemers hun fiets naar eigen smaak en behoefte samenstellen. Dat vergroot de aantrekkingskracht van het fietsprogramma’, zegt Snauwaert van Bike To Work.
Hoeveel kost mijn leasefiets per maand?
Alles hangt af van het type fiets en het bijkomende servicepakket van verzekeringen en onderhoud dat u kiest. ‘Waar een gewone stadsfiets slechts 42 euro per maand kost, kan dat voor een dure speedpedelec oplopen tot meer dan 200 euro’, zegt Veerle Gevaert, stafmedewerker mobiliteit op het hoofdkantoor van CM in Schaarbeek. ‘Mijn elektrische Gazelle inclusief onderhoud en verzekeringen kost ongeveer 80 euro per maand’, zegt Michiels van SD Worx. Voor een supersnelle e-bike van Stromer, de cadillac onder de e-fietsen, is 190 euro realistisch.
Let wel: die maandelijkse leaseprijs is de kostprijs voor de werkgever. Hoeveel u daarvan als werknemer voor uw rekening neemt, hangt af van de wijze waarop het fietsplan geïntegreerd wordt in het loonbeleid. Bij veel bedrijven maakt de leasefiets deel uit van een cafetariaplan, waarbij een deel van het brutoloon - dat belast wordt tegen het marginaal tarief dat kan oplopen tot 50 procent - kan worden ingeruild voor andere voordelen die fiscaal veel minder zwaar belast worden, zoals extra vakantiedagen of een bedrijfsfiets (zie voorbeeld hierboven en in kader).
Betaal ik belastingen op mijn bedrijfsfiets?
Rijdt u met uw bedrijfswagen ook privékilometers, dan beschouwt de fiscus dat als een belastbaar ‘voordeel alle aard’. Niet zo bij de bedrijfsfiets. De enige voorwaarde is dat u regelmatig het woon-werktraject met de fiets aflegt. De wet definieert de term ‘regelmatig’ niet. ‘Er moet wel een zeker patroon en regelmaat zijn. Eén keer per jaar met de fiets naar het werk gaan, volstaat niet. Maar één dag per week in de winter en drie dagen per week in de andere maanden is effectief gebruik’, weet Michiels.
‘U hoeft niet het hele traject te fietsen’, vult Vlaminck aan. ‘Tot de rand van de stad met de wagen en daar uw fiets uit het koffer halen, kan perfect. Het draait allemaal rond het aspect ‘blij onderweg’, waarbij je als medewerker zelf kan kiezen hoe het traject het liefst aflegt’.
‘Controleren of een werknemer zijn fiets effectief regelmatig van stal haalt, is niet eenvoudig. Voor de fiscus noch voor de werkgever. ‘Vaak werken bedrijven met een verklaring op eer, waarbij de werknemer verklaart naar het werk te fietsen, merkt Michiels op. Ook motivatiesystemen zoals Bike To Work, waarbij leasefietsers punten verdienen per keer dat ze naar het werk fietsen, zijn een manier om de werkelijk getrapte kilometers te monitoren.
Betaal ik sociale bijdragen op mijn bedrijfsfiets?
‘Sinds 2017 zijn alle bedrijfsfietsen vrij van socialezekerheidsbijdagen, als de fiets maar regelmatig gebruikt wordt voor woon-werkverplaatsingen’, zegt Michiels.
Het enthousiasme voor de fiets breidt uit als een olievlek.
Het type fiets maakt voor de belastingen noch voor de sociale zekerheid een verschil. Een plooifiets, stadsfiets, bakfiets, racefiets of mountainbike, het kan allemaal zolang u er effectief mee pendelt. Michiels: ‘Gebruikt u de bedrijfsfiets enkel voor privéverplaatsingen, dan betaalt u wel belastingen en sociale bijdragen. Die worden niet berekend op basis van een voordelig forfaitair bedrag zoals bij de bedrijfswagen, maar op basis van de werkelijke waarde. Vooral bij de duurdere speed-pedelecs kan dat tegenvallen.’
Heb ik recht op een fietsvergoeding?
Uw werkgever kan u belonen met een fietsvergoeding van maximaal 24 cent per getrapte kilometer. Die vergoeding is een gunst. Werkgevers zijn niet verplicht ze toe te kennen, tenzij een sector-cao dat voorschrijft. Ter indicatie: wie 10 km van zijn werk woont, kan dankzij de fietsvergoeding jaarlijks vlot 920 euro belastingvrij opstrijken.
Wat met de fiets op het einde van de leasetermijn?
Sommige contracten voorzien in een automatische overname door de leasingnemer. Andere leasingmaatschappijen geven de keuze om de fiets terug te geven of te kopen voor een beperkte som. Vlaminck: ‘De elektrische fiets is nog volop in ontwikkeling. Daardoor zien we dat werknemers gelijktijdig een nieuwe fiets met de allernieuwste technologie leasen voor de dagelijkse pendel en de eindeleasefiets kopen om door te geven aan familie of vrienden of om zelf te gebruiken als back-upfiets voor tochtjes naar een festival bijvoorbeeld.’