Orange Belgium ziet groei televisieklanten stokken
De prijzenbreker op de televisiemarkt strikte in het tweede kwartaal slechts 14.500 nieuwe klanten, een stuk minder dan verwacht.
17.000. Dat was hét cijfer dat analisten wilden zien in het lijvige kwartaalrapport van Orange Belgium. Ze blijven op hun honger zitten: de telecomoperator strikte in het tweede kwartaal maar 14.500 nieuwe klanten voor zijn televisieaanbod. Dat is niet alleen een stuk minder dan de 16.000 van de voorgaande twee kwartalen, maar ook minder dan de 17.000 die nodig zijn om de belofte om eind dit jaar 100.000 klanten te halen in te lossen.
Eind juni stond de teller zo op 64.300, terwijl analisten gemiddeld op 67.800 rekenden. Toch handhaaft de groep de prognose van 100.000 klanten tegen eind dit jaar. Orange Belgium positioneert zich nadrukkelijk als prijzenbreker en hoopt zo in te breken op het duopolie van Telenet en Proximus.
Met dat goedkope aanbod voor prijsbewuste klanten die gewoon een basispakket willen, leek de nummer drie van de markt vooral Telenet pijn te doen, minder Proximus, dat met Scarlet zelf een lagekostenformule in huis heeft.
Start voetbalseizoen
De aftopping van de groei lijkt te suggereren dat voor CEO Michael Trabbia nu het laaghangend fruit - klanten die niet via complexe bundels aan het duopolie gekluisterd zitten - geplukt is. Orange Belgium verwijst zelf naar de 'substantiële marketingacties van de sleutelspelers'.
De vraag is of dat dit kwartaal zal verbeteren, met Proximus en Telenet die de start van het nieuwe voetbalseizoen aangrijpen om extra promotie te voeren voor hun bundels.
Netwerk
Logischerwijs juicht Trabbia de principebeslissing van de telecomwaakhond BIPT toe om de netwerken van de twee grote operatoren meer open te stellen voor de concurrentie. Trabbia herhaalt bereid te zijn samen te investeren in een performant netwerk.
De vraag is of die bereidheid ook elders aanwezig is. Proximus-CEO Dominique Leroy dreigde er al mee de miljardeninvestering in een supersnel glasvezelnetwerk terug te schroeven, als de overheid de regels voor de toegang tot dat netwerk verandert.
AFSCHRIJVINGEN WEGEN OP NETTOWINST
Wat de resultaten betreft is de situatie als volgt: bovenste helft resultatenrekening iets boven, onderste helft in lijn met analistenconsensus.
De kwartaalomzet steeg 3 procent tot 310 miljoen euro. De bedrijfswinst voor afschrijvingen (rebitda) zakte 7 procent naar 85 miljoen euro, vooral omdat de groep vorig jaar dankzij de schrapping van de Waalse pyloontaks een eenmalige meevaller opstreek.
Dat omzet en rebitda iets boven de verwachtingen liggen, is vooral te wijten aan de inkomsten van virtuele operatoren, dat zijn telecomspelers die het netwerk van Orange 'huren' voor hun klantenaanbod.
Die inkomsten vallen dit jaar vroeger dan in 2016. Logischerwijs zullen de inkomsten in de tweede jaarhelft lager liggen dan vorig jaar en dus handhaaft de groep haar de prognose voor een rebitda tussen 290 en 310 miljoen euro over heel 2017.
Netto zakte de winst echter ruim een kwart naar 17,9 miljoen euro of 0,30 euro per aandeel. Dat is vooral door hogere afschrijvingen op verouderde netwerkapparatuur en de investeringen nodig om set-topboxen en andere apparatuur bij nieuwe televisieklanten te krijgen.
Meest gelezen
- 1 Bijna kwart miljard euro winst voor Gents gamebedrijf Larian Studios
- 2 Ghelamco-eigenaar Paul Gheysens verkoopt duurste penthouse van België
- 3 De must-reads van het weekend
- 4 ArcelorMittal schuift investering in groen staal in Duinkerke op lange baan
- 5 Brusselse beurs hoopt op boost door alle beleggers te ontmaskeren