De nieuwe smaken van Danone
Tijdens zijn beleggersdag in Amsterdam probeert de Franse voedingsreus Danone investeerders te overtuigen van zijn ambitieuze transformatieplan. De kabbelende beurskoers kan een opkikkertje wel gebruiken.
Danone is niet innovatief, heeft geen focus en presteert zwakker dan zijn concurrenten: de analyse die Antoine de Saint-Affrique in 2021 maakte van het bedrijf dat hem net tot CEO had benoemd was niet mals. Maar ze was wel juist: na jaren van weinig begeesterende resultaten had Danone zijn concurrenten Unilever en Nestlé op de beurs ver van zich zien wegrijden (zie grafiek).
Sindsdien werkt de Saint-Affrique - geboren en getogen in Parijs - naarstig aan zijn plan om de wat ingeslapen Franse voedingsreus opnieuw te laten aanknopen met groei. Om die strategische ommezwaai te financieren zette Danone, dat behalve wereldmarktleider in yoghurt ook een belangrijke producent is van mineraalwater (Evian, Volvic) en babyvoeding (Nutricia), een deel van zijn Amerikaanse activiteiten in de uitverkoop. Die moesten plaatsmaken voor een meer rendabele en groeigerichte business: medische voeding.
'De wereldbevolking wordt ouder, en dat brengt allerhande ziektebeelden met zich mee', verklaart de Saint-Affrique die strategie. Daarin passen de recente overnames van Functional Formularies, een specialist in sondevoeding, en Promedica, een bedrijf dat zich toelegt op proteïne- en vezelrijke voeding voor ouderen en zieken.
Anno 2024 is Danone een van de grote wereldspelers in medische voeding, maar beleggers zien het bedrijf toch nog altijd als een klassieke yoghurt- en waterproducent - tot frustratie van de bedrijfstop. Daarom trekt de Saint-Affrique woensdag naar Amsterdam, om zijn medische groeidivisie bij internationale investeerders in de verf te zetten. Met een omzet van ruim 3 miljard euro staat de medische voeding inmiddels in voor zowat een tiende van de jaaromzet.
De wereldbevolking wordt ouder, en dat brengt allerhande ziektebeelden met zich mee.
Dat is nog altijd een stuk minder dan de 14 miljard euro van de zuiveldivisie, maar de topman zal er in Amsterdam ongetwijfeld op wijzen dat de winstmarges in de medische voeding een stuk groter zijn. Aan beleggers om te beslissen of die strategie naar meer smaakt.
Meest gelezen
- 1 Beurzen starten nieuwe week met zware verkoopgolf
- 2 Wereldleiders in de rij bij Trump om gunstigere tarieven te onderhandelen
- 3 In Shanghai lachen de Chinezen met de domme zelfrijdende Tesla
- 4 Ontij op de beurs: hoe beleggen in een tarievenstorm?
- 5 De week die komt: Trump-tarieven, Oekraïne, begroting, inflatie, Fagron en resultaten