Advertentie
voorkennis

De nieuwe smaken van Danone

Danone is veel meer dan de bekende potjes yoghurt. ©Bloomberg

Tijdens zijn beleggersdag in Amsterdam probeert de Franse voedingsreus Danone investeerders te overtuigen van zijn ambitieuze transformatieplan. De kabbelende beurskoers kan een opkikkertje wel gebruiken.

Danone is niet innovatief, heeft geen focus en presteert zwakker dan zijn concurrenten: de analyse die Antoine de Saint-Affrique in 2021 maakte van het bedrijf dat hem net tot CEO had benoemd was niet mals. Maar ze was wel juist: na jaren van weinig begeesterende resultaten had Danone zijn concurrenten Unilever en Nestlé op de beurs ver van zich zien wegrijden (zie grafiek).

Sindsdien werkt de Saint-Affrique - geboren en getogen in Parijs - naarstig aan zijn plan om de wat ingeslapen Franse voedingsreus opnieuw te laten aanknopen met groei. Om die strategische ommezwaai te financieren zette Danone, dat behalve wereldmarktleider in yoghurt ook een belangrijke producent is van mineraalwater (Evian, Volvic) en babyvoeding (Nutricia), een deel van zijn Amerikaanse activiteiten in de uitverkoop. Die moesten plaatsmaken voor een meer rendabele en groeigerichte business: medische voeding.

Advertentie

'De wereldbevolking wordt ouder, en dat brengt allerhande ziektebeelden met zich mee', verklaart de Saint-Affrique die strategie. Daarin passen de recente overnames van Functional Formularies, een specialist in sondevoeding, en Promedica, een bedrijf dat zich toelegt op proteïne- en vezelrijke voeding voor ouderen en zieken.

Anno 2024 is Danone een van de grote wereldspelers in medische voeding, maar beleggers zien het bedrijf toch nog altijd als een klassieke yoghurt- en waterproducent - tot frustratie van de bedrijfstop. Daarom trekt de Saint-Affrique woensdag naar Amsterdam, om zijn medische groeidivisie bij internationale investeerders in de verf te zetten. Met een omzet van ruim 3 miljard euro staat de medische voeding inmiddels in voor zowat een tiende van de jaaromzet.

De wereldbevolking wordt ouder, en dat brengt allerhande ziektebeelden met zich mee.

Antoine de Saint-Affrique
CEO Danone

Dat is nog altijd een stuk minder dan de 14 miljard euro van de zuiveldivisie, maar de topman zal er in Amsterdam ongetwijfeld op wijzen dat de winstmarges in de medische voeding een stuk groter zijn. Aan beleggers om te beslissen of die strategie naar meer smaakt.

Advertentie
Advertentie
Wall Street beleefde vorige week zijn slechtste week in vijf jaar.
Markten Live
Terwijl invloedrijke Wall Street-spelers voor een 'economische nucleaire winter' waarschuwen, verklaart de Amerikaanse minister van Financiën geen recessie aan de horizon te zien.

In het nieuws

Alle artikels meer
Lise Conix, de CEO van de schoenenketen Torfs, lonkt naar modebedrijven in binnen- en buitenland. Ze hoeven geen winkels te hebben.
Schoenen Torfs jaagt op overnames in modewereld
De schoenwinkelketen Torfs wil groeien met overnames in de brede modebranche. Het bedrijf houdt verkennende gesprekken met meerdere spelers, en lonkt op termijn zelfs naar het buitenland. 'Binnen het jaar moeten de gesprekken tot een eerste resultaat leiden', zegt CEO Lise Conix.
Gesponsorde inhoud