Advertentie

Aandelen van het Jaar (10) | Melexis capituleert voor malaise in autosector

De chips van Melexis zijn overvloedig aanwezig in heel wat elektrische auto's. ©ID/ Lieven Van Assche

Te midden van de malaise bij de toeleveranciers van de autosector was Melexis lang een baken van stabiliteit. Maar de groeivertraging in de sector manifesteerde zich uiteindelijk ook bij de Ieperse chipspeler.

Als schaarse technologieparel op het Brusselse koersenbord heeft Melexis een grote schare particuliere beleggers in ons land al veel plezier bezorgd. De chipontwerper is een structurele groeier én trouwe dividendbetaler. Het voorbije jaar was er echter een om snel te vergeten.

Het ziet er al vroeg in 2024 naar uit dat Melexis dit jaar tegen de wind in zal moeten fietsen. Tesla, de Amerikaanse wereldmarktleider in elektrische auto's, laat weten dat zijn autoverkoop zal krimpen, in wat het een overgangsjaar noemt (1). Slecht nieuws voor Melexis, want de auto-industrie is veruit de belangrijkste afnemer van zijn chips. De Ieperse chipmaker haalt 90 procent van zijn omzet in die sector. Vooral elektrische wagens zitten vol met technologie, met de chips van Melexis als belangrijke bouwsteen.

Advertentie

Ook de magere cijfers van enkele sectorgenoten maken duidelijk dat 2024 allerminst een walk in the park zal worden. In die moeilijke context toont Melexis zich niettemin weerbaar. In februari (2) presenteert de groep ambitieuze doelen voor 2024: 'om en bij 1 miljard euro' omzet en een bedrijfswinstmarge boven 25 procent.

Steile ambities

Die steile ambities lijkt het bedrijf in eerste instantie te kunnen waarmaken: de cijfers over het eerste kwartaal (3) zijn tegen de trend in ijzersterk. 'We hebben de bodem bereikt', zegt CEO Marc Biron in de marge van die update. 'We zien signalen in de autosector dat de zaken beter gaan.' Beleggers reageren euforisch en sturen Melexis die dag 17 procent hoger, goed voor de beste beursdag ooit.

Aan het begin van de zomer volgt het nieuws dat Melexis chips zal leveren aan de Chinese autofabrikant Nio (4). Terwijl andere toeleveranciers voor de autosector op dat moment al klappen krijgen op de beurs, koerst Melexis halverwege het jaar nog rond het peil van het jaarbegin. In de halfjaarlijkse favorietenrondvraag van De Tijd grossiert het aandeel zelfs in koopadviezen.

Bij de presentatie van de halfjaarcijfers eind juli lijkt Melexis die favorietenstatus te rechtvaardigen (5). 'Ronduit opmerkelijk', zeggen analisten na de publicatie van alweer een sterke cijferset. Melexis lijkt aan de cyclische correctie in zijn belangrijkste markt te ontsnappen.

Advertentie

Ingehaald door de realiteit

Een kwartaal later haalt de realiteit de chipontwikkelaar dan toch in (6): Melexis zet in zijn rapport over het derde kwartaal alsnog het mes in zijn jaarprognoses. 'Recente gesprekken met onze klanten geven aan dat ze hun voorraden significant wensen af te bouwen tegen het einde van het jaar', zegt Biron, die meteen onderstreept dat ook 'de visibiliteit voor volgend jaar beperkt is'. Analisten tonen zich kritisch voor die plotse neerwaartse herziening van de prognoses. Het is alsof Melexis zich immuun waande voor de malaise in de auto-industrie. Quod non.

Op de beurs tuimelt Melexis in één dag 13 procent lager. Het aandeel valt in november zelfs terug tot minder dan 55 euro, een halvering ten opzichte van de beurspiek van 110 euro eind 2021.

Is die afstraffing niet overdreven? Op de hoofdzetel van Melexis in Ieper vinden ze van wel: in december kondigt de chipmaker een aandeleninkoopprogramma van 50 miljoen euro aan (7). Het gaat om maximaal 850.000 stukken, goed 2 procent van de 40,4 miljoen aandelen in omloop.

De boodschap is duidelijk: ook in minder goede tijden denkt Melexis aan zijn aandeelhouders.

Advertentie
En 2025?

'Het wegwerken van de voorraden (bij klanten, red.) zal in 2025 waarschijnlijk langer duren dan bij sectorgenoten, omdat Melexis later last had van de vertraging in de autosector', zegt François-Xavier Bouvignies, een analist van het beurshuis UBS. Melexis is afhankelijk van de conjunctuur in de autosector, en het is moeilijk in te schatten wanneer die markt weer aantrekt. De meeste analisten zien de vertraging nog enkele kwartalen duren.

Bouvignies stipt aan dat Melexis tegen zowat 14 keer de verwachte winst (over de komende twaalf maanden, red.) noteert. 'In de afgelopen tien jaar handelde Melexis tegen gemiddeld 24 keer de verwachte winst', klinkt het. Vroeg of laat duiken er ongetwijfeld koopjesjagers op.

Advertentie
Gesponsorde inhoud