Advertentie
blog

PREVIEW De China-barometer Bekaert

Bekaert-CEO Matthew Taylor ©BELGA

De staaltechnologiegroep sloeg tot nog toe geen munt uit de sterke halfjaarcijfers. De naam van de boosdoener: China.

Vrijdag komt Bekaert voorbeurs met het activiteitenverslag over het derde kwartaal. En dat is bij de West-Vlamingen zoals een kwartaalupdate hoort te zijn: kort en bondig, met alleen harde cijfers over de omzet

We kunnen nu al met zekerheid stellen dat die omzet een stevige groei zal laten optekenen. Analisten rekenen gemiddeld op een omzet van 943 miljoen euro, 16 procent meer dan 814 miljoen euro over het derde kwartaal van 2014. Sterkhouder zou opnieuw Europa zijn, met een naar verwachting 19 procent hogere omzet van 313 miljoen euro. 

Advertentie

De 16 procent hogere groepsomzet zou in lijn zijn met de sterke groei van 18 procent over het eerste halfjaar. De staaltechnologiegroep legde toen beter dan verwachte resultaten voor, met onder meer recordmarges in Europa. De beurskoers reageerde slechts enkele dagen euforisch met een spurtje van 25 naar 30 euro begin augustus, maar is sindsdien het gros van die winst kwijtgespeeld.

De reden voor die terugval is niet ver te zoeken en telt welgeteld vijf letters: China. Daar heerst een aanhoudende prijzenslag op de overbevolkte staalkoordmarkt, wat de bedrijfswinst in de regio met ruim een derde aftopte. CEO Matthew Taylor zei deze zomer wel te verwachten dat de staalkoordmarkt zal stabiliseren op het niveau van het tweede kwartaal, wat al een stuk minder dramatisch was dan het eerste. 

Toch blijft de bikkelharde Chinese markt een probleem omdat de aanhoudende druk op de prijzen daar organische groei bemoeilijkt. 'Het gebrek aan organische groei is een bezorgdheid', erkende ook Taylor eind juli. 

Pirelli

In het derde kwartaal zal de groei net als tijdens de eerste jaarhelft immers uitsluitend komen van twee zeer sterke rugwinden: de dure dollar en de overname van Pirelli. Aan de eerste heeft het management geen verdienste, aan de tweede wél. Dollar en Pirelli krikten elk de omzet met zo'n 10 procentpunt op, maar dat effect werd deels tenietgedaan door vooral in China dalende verkoopvolumes en prijzen (zie grafiek). 

Die Pirelli-deal vormt ook in China een lichtpunt: de Chinese Pirelli-fabriek zit pas vanaf maart in de rekeningen, zodat de impact van die overname zich pas vanaf de tweede jaarhelft ten volle zal laten voelen. Dat effect moet volgens Bekaert het klassieke seizoenseffect - een als gevolg van het zomerkwartaal traditioneel iets zwakker najaar - deels compenseren. 

Advertentie

Toch moeten we ons hoeden voor te groot optimisme over de Chinese markt. Voor wie twijfelt aan de Chinese officiële statistieken - en dat is eigenlijk zowat iedereen - zijn bedrijfsleiders als Taylor een betere graadmeter. 'We zeggen al zes maanden dat er vertraging is in China en dat beeld wijzigt zich niet', klonk het eind juli. 'Het wordt niet beter, maar ook niet slechter.'

Advertentie
Gesponsorde inhoud