Advertentie

'Solvay moet zijn roots afstoten'

Solvay zou er goed aan doen zijn natriumcarbonaatactiviteiten af te splitsen of te verkopen, zo menen analisten van Credit Suisse. ‘We waarderen de afdeling (soda ash & derivatives) op 2,5 miljard euro’, klinkt het. Natriumcarbonaat is waar het 150 jaar geleden met Ernest Solvay allemaal begon.

Credit Suisse doet de uitspraken naar aanleiding van de gisteren aangekondigde splitsing van het chemiebedrijf FMC. Het aandeel FMC steeg 8 procent na aankondiging dat FMC zou opgesplitst worden in twee afzonderlijke ondernemingen. Enerzijds in een bedrijf dat chemische producten maakt voor de landbouw, de gezondheidszorg en de voedingsindustrie. Stuk voor stuk sectoren die weinig last hebben van economische cycli. En anderzijds FMC Minerals dat zich zal toeleggen op soda ash, een sector met veel ups en downs.

De analisten van Credit Suisse menen dat Solvay het voorbeeld van FMC zou moeten volgen. ‘Op korte termijn zal de winst van de divisie ondersteund worden door het lopende kostenbesparingsprogramma van 100 miljoen euro, door betere prijzen en door een stijgende vraag vanuit de bouwsecctor. Op lange termijn denken we evenwel dat Solvay de divisie beter kan verkopen en de inkomsten herinvesteren in speciaalchemie.’ Vorig jaar bijvoorbeeld nam Solvay nog Chemlogics, dat allerhande speciale producten ontwikkelt de gas- en olieboringen, over voor 1 miljard euro.

Advertentie

Natriumcarbonaat is het product waar het 150 jaar geleden allemaal mee begon voor Solvay. Toen zette Ernest Solvay een procédé op punt om het product –dat verwerkt wordt in glas, detergenten en dierenvoeding - op grote schaal te produceren. Nu nog is Solvay wereldmarktleider in die branche. Een verkoop van de afdeling zou meteen ook betekenen dat Solvay zijn roots loslaat. Het begon 150 jaar geleden met Ernest Solvay en natriumcarbonaat, 's mans borstbeeld prijkt nog altijd voor het vroegere Solvay-hoofdkantoor in Elsene (foto).

‘Dat kan een katalysator zijn om het waarderingsverschil met sectorgenoten – momenteel 19 procent - te dichten’, aldus Credit Suisse dat een outperform-advies en koersdoel van 125 euro hanteert.

Het klopt dat Solvay minder afhankelijk wil worden van economische cycli en dat de verkoop van de divisie daarin past. Maar dat lijkt zeker op korte termijn geen prioriteit te zijn. CEO Jean-Pierre Clamadieu liet onlangs op een persconferentie nog duidelijk verstaan dat soda ash een kaskoe is en dat hij een evenwicht tussen groeisectoren en kaskoeien willen bewaren.

Het bedrijf heeft momenteel ook nog andere katjes te geselen, namelijk in de pvc- en polyamideactiviteiten, twee zogeheten ‘commodity chemicals’. Zo moet de joint venture met INEOS (pvc-activiteiten) nog groen licht krijgen. En intussen is het management ook de polyamidedivisie – die hoofdzakelijk aan de automobielindustrie levert - aan het klaarstomen voor een verkoop. ‘We zijn aan de concurrentiepositie aan het werken. Dat zal een paar jaar duren en zullen dan een strategische beslissing nemen’, zei Clamadieu onlangs.

Advertentie
Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
Alain De Laet, de eigenaar van Brouwerij Huyghe: 'Onze brouwerijen vullen elkaar aan. Delirium Tremens is een merk met een speels imago, terwijl de Gouden Carolus-bieren een klassieker imago hebben.'
Brouwer van Delirium Tremens koopt Gouden Carolus-brouwer Het Anker
Brouwerij Huyghe neemt haar sectorgenoot Het Anker over. De brouwer van Delirium Tremens krijgt er met Gouden Carolus een nieuw topmerk bij. ‘We zullen Gouden Carolus naar onze honderd exportlanden brengen’, zegt Alain De Laet van Huyghe.
Gesponsorde inhoud