Digi Belgium, de nieuwkomer in de telecomsector, gooide woensdag een knuppel in het hoenderhok met een bijzonder agressieve prijszetting. Hoe duikt de Belgisch-Roemeense tandem zo onder de prijzen? En wat zegt dat over de andere telecombedrijven in ons land?
De komst van Digi als vierde volwaardige telecomoperator in België zal de bestaande spelers schade berokkenen. Dat lijkt de telecomanalist van de Britse grootbank HSBC 'onvermijdelijk'.
Orange Belgium laat zich niet onbetuigd na de lancering van de vierde telecomoperator Digi. Het pareert het bodemaanbod van Digi al meteen met zijn B-merk Hey! met dezelfde of goedkopere tarieven.
Een vrije markt staat ten dienste van consumenten, niet van bedrijven. Dat is de harde les die Proximus ondervindt, nu met Digi een prijsbreker de Belgische telecommarkt betreedt.
De Europese beurzen kregen steun van het Amerikaanse inflatiecijfer. In Brussel incasseerde Colruyt een klap door de overname van een fitnessketen. Een andere kortingskoning, Digi, verpestte de sfeer voor de telecommer Proximus.
'Een agressief aanbod, maar met beperkingen.' Zo reageert marktleider Proximus op de lancering Digi als vierde volwaardige telecomoperator in ons land. Het aandeel van Proximus krijgt klappen.
Digi, de vierde volwaardige telecomoperator in België, zet bij zijn lancering de sector op zijn kop met tarieven die stevig lager zijn dan die van zijn concurrenten. Daarmee wil het bedrijf 'een fair deel' van de markt binnenhalen. De telecomregulator BIPT bestempelt Digi als 'prijsbreker'.
Proximus heeft er enkele sterke maanden op zitten. Dat stemt CEO Guillaume Boutin tevreden, maar zijn blik is vooral gericht op de verdere toekomst. 'We zijn een volstrekt uniek verhaal aan het schrijven. En de markt begint dat te begrijpen.'
Na maanden vertraging is het woensdag eindelijk zo ver. Met Digi Belgium gaat een vierde nationale mobiele telecomspeler het spectrum in. Tegen welke prijs dat gebeurt, is de vraag van vele miljoenen.
Door de nakende komst van de vierde operator Digi kan de Belg tot ruim 300 euro per jaar besparen op mobiel bellen en datagebruik. Dat meldt regulator BIPT.
De top van de telecomgroep Proximus gaat de conclusies van een extern onderzoeksrapport over enkele transacties tussen dochterbedrijven delen met het parlement, klonk het dinsdag op een hoorzitting. Het bedrijf hoopt zo het stormpje dat N-VA-Kamerlid Michael Freilich tracht aan te blazen in de kiem te smoren.
De telecomgroep Proximus heeft flink wat klappen gekregen op de beurs. Dat leidt zelfs tot een hoorzitting in het parlement. Waaraan is de koersdaling toe te schrijven? 'Er zijn enorm veel negatieve factoren in het spel.'
Digi Belgium, de vierde volwaardige telecomoperator in ons land, wil nog dit jaar commercieel van start gaan. Dat maakte de Roemeense moedergroep donderdag bekend in haar kwartaalrapport.
De N-VA wil de positie van Guillaume Boutin, de CEO van Proximus, 'herbekijken'. Ook de Franstalige liberalen pleiten voor een andere leiding bij de telecomgroep. Vooral de kelderende beurswaarde van het overheidsbedrijf ergert de grootste partijen aan beide zijden van de taalgrens.
Met de telecomspelers Telenet, Proximus en de sportzender DAZN hebben slechts drie kandidaten een bod uitgebracht op de tv-rechten voor het Belgische voetbal de komende vijf jaar. De geboden bedragen liggen lager dan voor de vorige periode.
Proximus verhoogt vanaf 1 januari de prijzen van verschillende diensten met enkele euro's per maand. Het telecombedrijf zegt dat de prijsverhogingen nodig zijn omdat de inflatie zijn kosten doet toenemen.
De deadline om te bieden op de uitzendrechten voor de komende vijf seizoenen Belgisch voetbal loopt donderdag af. Of die rechten opnieuw de beoogde 500 miljoen euro opleveren, is onzeker.
Het telecombedrijf Proximus kreeg applaus voor het optrekken van de jaarprognose. Bij de vastgoedbedrijven die met nieuws of resultaten kwamen, laat Atenor zich positief opmerken.
Advertentie
Gesponsorde inhoud
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Deze berichten zijn ingezonden, de bedrijven zijn verantwoordelijk voor de inhoud.