Minder belastingen op milieuvriendelijke wagen
De belasting op een auto verschilt naargelang u die zelf koopt of ter beschikking krijgt van uw werkgever of bedrijf. Maar altijd bent u goedkoper af met een milieuvriendelijk exemplaar.
Particulier
Als u een auto koopt, moet u in principe belasting op inverkeerstelling betalen voor u er de weg mee op mag. De belasting hangt in Vlaanderen af van de milieukenmerken, waaronder de CO2-uitstoot, het brandstoftype, de euronorm en de aanwezigheid van een roetfilter. Daarnaast moet u jaarlijks verkeersbelasting betalen. Voor auto’s ingeschreven sinds 2016 wordt die berekend op basis van de fiscale pk, maar ook die wordt aangepast volgens milieukenmerken. Daardoor worden vervuilende wagens zwaarder belast dan hun groene varianten.
Door te kiezen voor een ecologische auto kunt u aan beide belastingen ontsnappen. Voor een pure elektrische of waterstofwagen is er een vrijstelling, zonder einddatum. Voor plug-inhybrides en cng/lng-voertuigen is er een tijdelijke vrijstelling tot 31 december 2020. Bijkomende voorwaarden voor de vrijstelling voor plug-inhybrides zijn dat de batterij met een stekker kan worden opgeladen en dat de uitstoot beperkt blijft tot en met 50 gram CO2 per kilometer. Bij cng- en lng-wagens moet de fiscale pk kleiner dan 12 zijn. Voor een hogere fiscale pk is er een forfaitaire vermindering van 4.000 euro voor de belasting op inverkeerstelling en geen vrijstelling meer van de jaarlijkse verkeersbelasting.
Bedrijfswagen
Wie van zijn werkgever of vennootschap een bedrijfswagen ter beschikking krijgt en die wagen ook voor zuivere privéverplaatsingen of het woon-werkverkeer mag gebruiken, wordt op dat voordeel belast. De belasting wordt niet berekend op het werkelijke voordeel. Er geldt een forfait: het voordeel alle aard.
Voor een pure elektrische of waterstofwagen is er een vrijstelling, zonder einddatum. Voor plug-inhybrides en cng/lng-voertuigen is er een tijdelijke vrijstelling tot 31 december 2020.
De componenten in de berekeningsformule zijn de cataloguswaarde, de CO2-uitstoot en de ouderdom van de wagen. Op het gelijkvormigheidsattest van een nieuwe auto vindt u twee CO2-waarden terug: een volgens de oude NEDC-test en een volgens de nieuwe, strengere WLTP-test. Nog tot eind 2020 wordt het belastbare voordeel op basis van de lagere NEDC 2.0 berekend. Daarna geldt de WLTP-test.
Wie een milieuvriendelijke wagen met een lage of geen CO2-uitstoot koopt, kan het belastbare voordeel drukken. Er is altijd een minimumvoordeel van 1.340 euro per jaar (het bedrag voor inkomstenjaar 2020). ‘Of een elektrische auto tegen dat minimumvoordeel wordt belast, hangt af van de cataloguswaarde. Wagens met een cataloguswaarde van maximaal 39.084 euro worden het eerste jaar na de inschrijving op dat minimumvoordeel belast. Een hogere cataloguswaarde levert een hoger belastbaar voordeel alle aard op’, zegt Veerle Michiels van de hr-dienstverlener SD Worx.
Voor elk jaar dat na de eerste inschrijving verstrijkt, daalt de cataloguswaarde in de berekeningsformule met 6 procent. Het percentage kan maximaal tot 70 procent van de cataloguswaarde dalen. Dat wordt bereikt als de wagen zes jaar oud is.
Meest gelezen
- 1 Urenlang ondervraagd en huizen doorzocht: Didier Reynders verdacht van witwassen via loterijspelen
- 2 Ondernemer Filip Balcaen mengt zich in dealjacht onder verzekeringsmakelaars
- 3 Vooruit legt nultolerantie alcohol op federale onderhandelingstafel na ongeval Tom Waes
- 4 Belasting op fossiele bedrijfswagens dreigt met 10 procent te stijgen
- 5 Antwerpse diamantwijk in ‘zwaarste crisis ooit’ door boycot, labostenen en afhakende Chinezen