column

Sjoemelinschrijvingen

Redacteur Ondernemen

De Rekenmeester brengt dagelijks het echte verhaal achter de cijfers.

Renault is de nieuwe marktleider op de Belgische automarkt, bleek gisteren bij de publicatie van de cijfers over het aantal nieuw ingeschreven wagens in 2015. Volgens die Febiac-cijfers sprong Renault over Volkswagen, de vorige nummer 1. BMW en Peugeot volgen op grote afstand.

Die nummer één-positie van Renault is echter virtueel als ook rekening gehouden wordt met de zogenaamde nepinschrijvingen. Dat zijn ingeschreven wagens die in minder dan een maand tijd worden geschrapt.

Advertentie

En zo zijn er bij Renault wel wat, blijkt uit een vergelijking van de gepubliceerde en gecorrigeerde inschrijvingscijfers over de eerste 11 maanden van 2015 (zie tabel). Van de 45.668 ingeschreven Renaults werden er liefst 12.976 binnen de maand geschrapt.

©Mediafin

Renault dondert van de eerste naar de vierde plaats. Op het podium komen Volkswagen, BMW en Peugeot. Om het wat kort door de bocht te zeggen, met 13.000 nepinschrijvingen heeft het nummer vier zijn ‘verkoop’ met 40 procent opgeblazen en kon het zich tot marktleider kronen.

Bewust of niet? Het marktleiderschap is een mooi verkoopargument in de hyperconcurrentiële autosector waar gevochten wordt om tienden van procenten marktaandeel. Het is leuker om volgende week op het autosalon te kunnen zeggen dat je marktleider bent geworden in plaats van dat je naar de vierde plaats bent gezakt.

Renault is lang niet het enige merk met flink wat ruis op de inschrijvingscijfers, maar wel de grootste. Overigens zijn er ook bij het Renault-filiaal Dacia zo’n 2.000 onmiddellijk geschrapte inschrijvingen. Daarmee neemt de groep Renault meer dan de helft van de 27.473 nepinschrijvingen in 2015 voor haar rekening.

Andere invoerders met een groot aandeel geschrapte inschrijvingen zijn Hyundai en Suzuki, twee merken ingevoerd door Alcopa (familie Moorkens), de merken van de groep FCA (Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Jeep), Nissan en Honda. Opmerkelijk, bij Volkswagen en Audi van invoerder D’Ieteren zijn er nauwelijks geschrapte inschrijvingen, maar bij de zustermerken Skoda en Seat wel.

Prestatiedruk

Zelfs merken aan de onderkant van de verkoophitparade blijken de inschrijvingscijfers kunstmatig op te blazen. Het fenomeen van de nepinschrijvingen, dat sinds jaar en dag bestaat, is een symptoom van de prestatiedruk in de sector. Buitenlandse hoofdkantoren dwingen via bonussen countrymanagers hun inschrijvingsdoelstellingen te halen.

Advertentie

Hetzelfde geldt voor garagehouders die onverkochte wagens inschrijven om hun afnameverplichtingen tegenover de invoerder te halen. De wagens worden nadien als directiewagen of jonge tweedehands verkocht. Met die truc worden ook overstocks geliquideerd.

Renault België verwijst naar een grenseffect. Fransen kopen massaal in ons land een Renault. De dealer schrijft die wel eerst als Belgische wagen in om de verkoopdoelstellingen in België te halen.

En, zo wordt gesuggereerd in de sector, sommige merken schrappen inschrijvingen pas na één maand. Dezelfde truc dus, maar minder opvallend. Sowieso schrappen alle invoerders net voor de zes maanden tal van personeels- en testwagens om fiscale redenen.

Advertentie
Gesponsorde inhoud