column

Facebook wil uw persoonlijke assistent worden

Redacteur technologie

Facebook werkt aan een digitale assistent die door uw ogen naar de wereld kijkt. Wat kan er verkeerd lopen?

Ego4D heet het project van de afdeling artificiële intelligentie (AI) van Facebook. Het is bezig met 'egocentrische perceptie'. Dat heeft niets te maken met een foute ingesteldheid, maar met het vermogen van AI om de wereld te begrijpen vanuit een eerstepersoonsperspectief.

Met andere woorden, de software kijkt vanuit de ogen van de gebruiker naar de wereld. In dit geval gaat het over meer dan 2.200 uren video opgenomen door ruim 700 personen die hun dagelijkse leven registreerden. Een consortium van 13 onderzoekscentra werkt mee aan het project.

Advertentie

Dat is volgens de onderzoekers van Facebook een big deal, blijkt uit een blogpost van de socialemediagigant. Mensen hebben er geen moeite mee beelden van een achtbaan gemaakt vanuit het gezichtspunt van de gebruiker als zodanig te herkennen. Een AI-systeem dat duizenden beelden van diezelfde achtbaan vanop de grond heeft gezien, zal de beelden vanuit eerstepersoonsperspectief niet zomaar correct identificeren. Door AI te leren vanuit onze ogen te kijken worden nieuwe toepassingen mogelijk.

Drummen

Facebook bracht recent een 'slimme bril' op de markt, de Ray-Ban Stories. Daarmee kan je video's maken, muziek beluisteren en bellen. De bril is nog maar een opstapje naar echte augmented reality, waarbij de bril een digitale informatielaag op de fysieke werkelijkheid zal leggen. En zich daarbij ontwikkelt tot een slimme assistent.

De vraag blijft of de wereld een datahongerige organisatie zoals Facebook vertrouwt.

De assistent zou ons kunnen helpen bij het terugvinden van sleutels, ons leren drummen of ons waarschuwen wanneer we in een bui van verstrooidheid nog maar eens zout toevoegen aan onze maaltijd. Ingedommelde studenten kunnen dan weer vragen wat gezegd is tijdens een cursus.

Vertrouwen

Facebook benadrukt dat informatie die toelaat personen te identificeren werd verwijderd in het onderzoek. De vraag blijft of de wereld een datahongerige organisatie zoals Facebook vertrouwt. De blogpost valt samen met de opschudding rond klokkenluiders die Facebook ervan betichten het najagen van winst boven alles te stellen. Het verweer van CEO Mark Zuckerberg werd weggelachen.

Facebook nadert een punt waarop de reputatieschade onomkeerbaar is, zo schreef het blad The Economist, en het probleem start aan de top van het bedrijf. Dat gegeven kan wel eens de grootste hinderpaal worden voor het ontwikkelen van de perfecte assistent. Al een geluk dat het onderzoek en de digitale assistent langetermijnprojecten zijn.

Advertentie

Advertentie